Selasa, 30 November 2010

BERBAHASA ARAB

Antara perkara awal yang diminta oleh Almarhum ustaz Dahlan selaku mudir Matri kepada kami, setelah bermulanya sesi pembelajaran supaya berurusan dalam bahasa Arab sesama kami. Saya sendiri amat lemah dalam bahasa Arab sama ada bertutur, menulis atau memahami bahasanya. Begitu jugalah dalam kalangan rakan saya yang lain. Cuma ada seorang sahaja yang mampu menguasai bahasa Arab dengan amat baik. Pengajaran yang disampaikan dalam kelas juga dalam bahasa Arab sepenuhnya kecuali bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sahaja. Lebih banyak yang saya tak faham daripada yang saya faham. Hasrat almarhum itu sebenarnya selari dengan matlamat penubuhan Matri yang kedua; Memberi pelajaran/Pengetahuan bahasa Arab hingga ke peringkat membolehkan pelajar-pelajarnya memahami kandungan Al-Quran Al-Karim, Sunnah Nabawiyah dan kitab-kitab ilmu yang berbahasa Arab.

Iklan pertama tawaran permohononan kemasukan Matri

Almarhum ustaz Dahlan tidak putus-putus memotivasikan kami supaya menggunakan bahasa Arab dalam semua urusan sesama kami sama ada di dalam atau luar Matri. Pelbagai nasihat dan kata-kata semangat terus-menerus menghujani kami dari mulut Murabbi Besar itu. Ayat-ayat al-Quran, hadis-hadis Nabi, kata-kata imam dan para ulama tentang pentingnya bahasa Arab dalam kehidupan umat Islam dan peri penting bahasa Arab yang Fusha antara peluru yang digunakannya sebagai nasihat dan motivasi. Rasulullah bersabda atau seperti mana yang disabdakan dari mulutnya yang bermaksud, “cintailah bahasa Arab kerana tiga perkara; kerana aku berbahasa Arab, kerana Al-Quran bahasa Arab dan kerana percakapan ahli syurga bahasa Arab”. Itu antara hadis yang pernah dibacakan kepada kami. Almarhum juga pernah berhujah mempelajari bahasa Arab itu termasuk juga fardhu Ain.

Sehinggakan Almarhum meminta sekiranya sesuatu perkataan yang kami tidak tahu, gunakan perkataan Melayu sahaja untuk sementara, tapi bunyikan ala Arab dengan menambahkan tanwin (tanda baris bacaan dalam tulisan arab) di belakang perkataan tersebut atau tambah alif dam lam pada awal perkataan tersebut. Jika kami terserempak dengan almarhum dia pasti akan bertanyakan sesuatu dalam bahasa Arab kepada kami. Jika soalan diajukan kepada saya, berjerih saya menjawabnya. Namun demikian kadang-kadang sengaja saya mendekatinya supaya almarhum tanyakan sesuatu dalam bahasa Arab kepada saya. Saya dan kawan-kawan juga saling memberikan semangat antara satu sama lain walaupun dalam senda gurau. Kami terus mencuba dan mencuba, berusaha dan terus berusaha dengan sedaya upaya. Kadang-kadang terpaksa kami pinjamkan bahasa Melayu yang ditanwinkan atau diletakkan alif Lam seperti yang dicadangkan oleh almarhum. Pelbagai kelucuan berlaku antara kami.

Pernah pada suatu hari, gotong royong mingguan di Matri, di kawasan yang saya bertugas memerlukan cangkul. Saya terus bergegas mencari cangkul di mana-mana kawasan yang saya fikirkan boleh dapatkan cangkul. Saya ke setor bawah tangga surau. Ketika saya berlari anak ke arah setor, rupanya almarhum dari bilik lobi sedang menuju keluar dan saya sempat mengerling kepadanya. Semasa saya berdiri di hadapan setor, mata saya melilau mencari cangkul, almarhum sudah berada di hadapan pintu utama lobi, tidak jauh dari saya, memerhatikan gelagat saya.
“Ya Yazid! Madza tabhath?” Saya terdengar suara almarhum mengajukan kepada saya. Berjerih perih saya selongkar perkataan cangkul dalam kotak memori saya, ternyata perbendaharaan itu tidak ada. Ingatan saya segera tergambar nasihatnya di kelas. Mulut saya segera menutur, “abhathu shangkulun, ya ustadzh, sahabat yurid”.
Almarhum mengukirkan senyuman kepada saya seraya berkata, “ohhh! Mijrafatun!”
“Madza ya Ustadz”, saya juga hampir tergelak sambil membalas ucapan untuk mendapatkan kepastian.
“Mijrafatun, mim… jim… ra… fa… tha marbhuthoh…, mijrafatun”, balas almarhum.

Kesungguhan almarhum Ustadz Dahlan mewujud Biah al arabiah (suasana berbahasa Arab) ternyata amat berkesan kepada jiwa saya . Tidak berapa bulan berada di Matri, alhamdulillah saya semakin mampu bertutur dalam bahasa Arab. Semakin hari semakin baik. Saya dan rakan-rakan serta guru-guru sudah mampu berdialog dalam bahasa Arab dalam kebanyakan suasana. Biah itu juga turut memberi kesan kepada mereka yang salalu datang berkunjung ke Matri. Begitu juga kumpulan kedua dan ketiga Matri yang saya sempat bersama mereka.

Pernah pada tahun kedua penubuhan, Matri dilawati oleh seorang wakil dari Universiti Islam Madinah bernama as Syeikh Abdullah. Satu bertemuan dan dialog bersamanya diadakan. Alhamdulillah kami berpuas hati kerana mampu memahami dan mampu berbual bicara dengannya dalam bahasa Arab. Walaupun ada beberapa perkataan yang tidak faham tetapi yang pentingnya mesej yang mahu disampaikannya rasanya kami faham. Pada tahun berikutnya Matri mengadakan lawatan ke Kuala Lumpur. Lawatan kali ini melibatkan tiga kumpulan pelajar yang berlainan tahun kemasukan. Antara tempat yang kami lawati ialah Mustasyar Alam Islami, di Jalan U Thant. Di sana kami bertemu dengan as Syeikh Abdul Rahman al Gannam sebagai pengarahnya. Suasana itu semua suasana berbahasa Arab. Kami sempat bersamanya mendengar ucapan aluan serta kami juga sempat berbual dengannya. Saya lihat As-Syeikh sentiasa terukir senyuman sepanjang kami berada di Mustasyar Alam Islami. Saya harap dia berpuas hati dengan kami.

As-syeikh Abdul Rahman beramah mesra dengan almarhum ustaz Dahlan dan rombongan Matri


Setelah tamat belajar di Matri semangat saya untuk belajar di Timur Tengah berkobar-kobar. Saya amat mengharapkan dengan melanjutkan pelajaran di timur tengah tentunya dapat memantapkan lagi tahap penguasaan bahasa Arab saya. Doa saya dapat sambung belajar di tempat-tempat belajar secara percuma atau dibiayai oleh mana-mana institusi lantaran ketidakcukupan perbelanjaan. Saya pernah pergi ke kedutaan Libya dan Mesir. Asal sahaja saya dengar ada temuduga di negara Arab saya akan usahakan untuk hadirkan diri. Beberapa orang rakan seperjuangan saya yang lain, dengan belanja sendiri mereka merantau ke Negara Arab mencari tempat belajar. Muhammad Rahalim ke Syria, Shaari dan Muhammad Zaki ke Sudan. Akhirnya semua mereka itu berjaya menamatkan pembelajaran mereka masing-masing di universiti di Jordan dan al Azhar, Mesir.

Biah al Arabiah yang diwujudkan di Matri benar-benar memberikan kesan yang mendalam kepada jiwa saya bukan sahaja di Matri, malah setelah saya keluar Matri pun, bahkan sehingga ke hari ini. Selepas saya tamat belajar di Matri saya pernah diminta oleh beberapa orang yang tinggal di perkampungan Tunjung supaya mengajar mereka bahasa Arab. Saya sedar saya baru setahun jagung dalam bahasa Arab, pengusaannya juga tidak sepenuhnya, tetapi atas dasar semangat berbahasa Arab saya mencuba untuk bersama mereka yang sudah berpangkat bapa kepada saya itu. Begitu juga saya pernah diminta oleh Hj. Abdul Samad (sekarang Imam masjid Kampung Darat) untuk mengisi slot bahasa Arab dalam kumpulan usrahnya (kumpulan diskusi). Kelas-kelas tersebut terhenti apabila saya ditawarkan mengajar di Sekolah Rendah Ibn Khaldun, Taman Jasa, Sungai Tua, Batu Caves, Selangor. Antara subjek yang diberikan kepada saya di sekolah-sekolah sepanjang tempoh pekhidmatan sebagai guru juga bahasa Arab untuk peringkat rendah. Masya Allah, saya amat bersyukur atas anugerah ilahi ini. Berkat doa dan kesungguhan almarhum walaupun saya belum berkesempatan untuk bermustautin di negara Arab, namun setakat ini alhamdulillah mampu berbahasa Arab walaupun tentunya banyak lagi kelemahannya. Cita-cita saya untuk menjejaki bumi anbiya tidak berkubur lagi. Saya berharap dalam hidup saya dapat juga menjejakinya dan dapat berbicara dengan mereka dengan bahasa ibunda mereka serta memahami budaya bahasa mereka.

1 ulasan:

BroHamzah berkata...

Assalamualaikum,

Alhamdulillah ustaz. Perkongsian yang sangat baik, murni dan harus diteruskan untuk tatapan generasi kami.

Tumpang syuur.

~ BroHamzah