Selasa, 9 November 2010

Masuk Matri

Pada suatu hari selepas mengikuti ijtimak umum di surau Tanjung Gorah, Almarhum Haji Hosni mengajak kami yang menumpang vannya menjenguk banglonya di Kampung Tunjung. Masya Allah, jalan ke sana dari jalan besar hanya jalan berbatu, melalui kebun getah, di tepi bukit pula tu. Rumahnya masih dalam pembinaan lagi pada masa itu. Ada juga rumah-rumah lain yang berhampiran dengan kawasan pembinaan rumah Almarhum Haji Hosni sedang dalam pembinaan . Kami semua turun dari van dan melihat projek rumah al marhum yang belum siap itu. Tidak jauh dari situ, di kawasan yang lebih tinggi, nampak sebuah bangunan kayu, besar dan panjang tetapi masih belum siap. Dinding pun masih belum ada. Selepas beberapa ketika meninjau dan melihat sekitar rumah itu kami pun berangkat pulang ke Alor Setar. Dalam fikiran saya masih berlegar persoalan bangunan besar tadi. Saya pun berbisik kepada senior bersebelahan menanyakan bangunan tersebut. Dia memaklumkan bangunan itu akan dijadikan surau dan akan dibuat tempat pengajian.

Akhir tahun 1986, selepas saya selesai menjalani peperiksaan SPM, beberapa bulan selepas melawat rumah haji Hosni, saya telah menghadiri tamrin yang diadakan di bangunan surau tersebut selama tiga hari dua malam. Pada masa itu bangunan tersebut belum siap sepenuhnya. Dinding bahagian atas surau belum lengkap sepenuhnya. Bahagian bawah masih kosong. Hanya satu, dua bilik yang juga masih belum siap dijadikan bilik urusetia. Kehadiran peserta amat ramai melebihi seribu orang. Bagi memudahkan urusan semua peserta makan mengunakan talam. Mandi pula hanya menggunakan air perigi yang terletak kira-kira 150 meter dari surau.Airnya seperti air susu kerana airnya bercampur tanah. Tandas sementara juga turut disediakan berhampiran perigi.

Pada tamrin kali ini penubuhan Matri menjadi bahan bualan hangat dalam kalangan peserta tamrin. Bangunan tersebut akan disiapkan secepat mungkin. Pada sebelah petang aktiviti gotong royong dalam kalangan perserta turut di adakan bagi membersihkan kawasan sekitar surau. Hadirin muktamar yang sempat saya taaruf menepuk belakang sambil menggalakkan saya masuk Matri. Saya sekadar tersenyum. Bibit cinta kepada matri sebenarnya mula bertunas di sanubari saya. Semakin hari semakin bertambah kuat keinginan itu.

Selepas SPM, saya melanjut pelajar ke tingkatan enam rendah di Maktab Mahmud untuk mengambil Sijil Tinggi Agama (shahadah). Saya tetap komited mengahadiri ijtimak umum bersama almarhum Haji Hosni atau abang-abang lain jika almarhum tidak dapat hadir. Kadang-kadang selepas ijtimak kami terus ke Kampung Tunjung melihat perkembangan pembinaan rumah Haji Hosni. Sambil-sambil itu saya menjenguk bangunan surau yang samakin sempurna.

Motivasi-motivasi yang diberikan oleh pakcik-pakcik dan abang-abang membuatkan semangat mahu masuk Matri semakin kejap. Saya mula menceritakan sedikit-sedikit kepada ayah saya tentang Matri yang bakal ditubuhkan. Ayah saya diam tetapi seolah-olah dia memikirkan sesuatu. Saya terus bercerita perkembangan pembinaan Matri dari semasa ke semasa kepada ayah saya.

Beberapa minggu sebelum pendaftaran pelajar sulung Matri, satu taklimat khas penubuhan Matri diadakan di atas surah agam itu. Dalam taklimat tersebut, Pak Wan Najmi menyampaikan mesej peri pentingnya pembinaan istitusi pendidikan berteraskan tarbiah dan syarat kemasukan Matri. Cikgu Ismail Yaacob pula membentangan perancangan masa depan matri dan kewangan. Ustaz Dahlan pula menyampaikan pesanan-pesanan penting berkaitan dakwah dan tarbiah dan pentingnya sumbangan ke arah usaha-usaha dakwah dan tarbiah.

Hari pendaftaran Matri semakin hampir. Di samping itu, hampir dua bulan lagi saya akan menghadapi peperiksaan Sijil Tinggi Agama Maktab Mahmud. Saya benar-benar mahu belajar di Matri. Namun ayah saya agak keberatan membenarkannya. Maklum sahajalah sekolah baru buka. Tiada pengiktirafahan dari mana-mana pula. Sebagai seorang ayah tentunya senantiasa memikirkan masa depan saya. Dia tentunya lebih pengalaman hidup sedangkan saya baru sahaja menjejak kaki di anak tangga pentas dewasa. Tarbiah yang saya terima daripada pakcik-pakcik dan abang-abang senior selama ini membuatkan saya terikat kuat dengan ketaatan kepada kedua ibu bapa. Saya luahkan masalah saya kepada mereka. Almarhum Haji Hosni dan almarhum cikgu Zainul Azhar menyatakan kesediaan berjumpa ayah saya. Mereka ke rumah saya di Pantai Jamai, Langgar. Selepas berbincang panjang dengan ayah saya mereka memberikan dua set pita kaset penyampaian taklimat penubuhan Matri. Saya bersama mereka berdua pulang semula ke Alor Setar selepas itu. Seminggu selepas itu saya pulang untuk mendapatkan jawapan daripada ayah saya. Dia bersetuju walaupun nampaknya berat. Sebelum saya berangkat ke Matri satu majlis meraikan kemasukan saya ke Matri di adakan di Lorong Keriang, Derga, Alor setar. Ayah saya turut dijemput menghadiri majlis tersebut. Ayah saya nampak ceria sepanjang majlis tersebut. Cikgu Azizan bin Dahaman telah diberi tanggungjawab membawa saya ke Matri pada hari pendaftaran. Ayah saya juga dibawa bersama ke Matri dengan menaiki kereta toyota L.E cikgu Azizan.

Selepas itu ayah saya semakin hari semakin percaya kepada Matri. Dia sering menyebutkan kelebihan Matri dalam mendidik pelajarnya dan keikhlasan Ustaz Dahlan melaksanakan kerja-kerja Islam kepada rakan sembangnya.Syukur tidak terhingga kepada Allah akhirnya saya diizinkan juga belajar di Matri.Selepas lebih kurang dua bulan di Matri saya mohon kepada mudir Ustaz Dahlan untuk bercuti beberapa hari kerana menghadiri peperiksaan STA di Maktab Mahmud.


Cikgu Ismail dan Pak Wan Najmi

Tiada ulasan: