Jumaat, 10 Disember 2010

TITIPAN TARBIAH

Selepas Matri dibuka, ijtimak yang sebelum ini diadakan disurau Tanjong Gorah dipindahkan ke surau Matri. Antara lain tujuannya, bagi memudahkan pelajar Matri turut serta dalam penyampaian ijtimak. Setiap pelajar Matri dikehendaki hadir ke ijtimak tersebut. Ijtimak tersebut kekal hari jumaat petang sehinggalah hari jumaat diisytihar sebagai hari bekerja dan hari persekolahan negeri Perlis. Selepas itu ijtimak tersebut di tukar pula ke hari sabtu. Antara penekanan Almarhum Ustaz Dahlan setiap kali muqaddimah penyampaian ijtimaknya, kembali kepada kefahaman Islam yang sebenar sepertimana yang dijelaskan oleh ulamak muktabar, iaitu mereka yang jelas kehidupan mereka untuk Islam. Antara kitab yang dikupaskan oleh almarhum semasa penyampaian ijtimaknya ialah fi Dzilalil Quran, karangan as-syahid Syed Qutb dan Shakhsiah Muslim, karangan Ali Hashimi.

Setiap jumaat petang surau Matri akan dibanjiri ahli-ahli masyarakat yang jauh dan dekat bagi mengikuti ijtimak tersebut. Ada juga yang datang daripada Jitra, Alor Setar dan lain-lain tempat. Surau yang besar agam tadi semakin sempit untuk memuatkan para hadirin. Saf solah asar hari tersebut sampai ke belakang surau bahagian lelaki. Pernah suatu hari hadir seorang lelaki; besar ragam badannya, mukanya bukan melayu, turut serta dalam ijtimak . Saya pernah melihatnya beberapa kali di Kedah sebelum saya masuk Matri. Kata orang, dia orang Afghan, datang ke sini kerana negaranya bergolak dalam kancah peperangan dengan Soviet Union. Dia datang lebih awal, melihat sekitar bangunan Matri sebelum naik ke atas surau, tempat ijtimak. Dia berada di hadapan sekali, hampir dengan tempat almarhum membuat penyampaian. Seusai penyampaian, lelaki itu meminta kebenaran untuk menyampai sedikit ucapan. Dengan senang hati almarhum menyerahkan pembesar suara kepada beliau. Antara lain kandungan ucapan beliau yang saya masih ingat ialah beliau melahirkan kekagumannya, kerana dalam ramai yang hadir ijtimak itu tiada seorangpun yang merokok. Dia juga menyentuh tentang jilbab dengan gaya yang melucukan. Beliau mengatakan makanan kita tutup dengan tudung (tudung saji), botol juga ada tudung, tong sampah juga ada tudung (penutup), ular juga ada tudung (tedung). Apa pasal banyak orang perempuan susah mahu pakai tudung? Selepas ucapan, beliaupun memaklumkan dia mahu menjual minyak atar. Suara tawa bersipongang di ruang surau agam itu.

Selepas solah asar Lelaki Afghan itu membuka kain di lobi Matri. Di situ dia meletakkan pelbagai jenis atar yang harum baunya. Saya pergi juga ke situ untuk mengambil bau sahaja. Ada beberapa orang yang mencuba harumannya dan membeli. Selang beberapa ketika datang almarhum ustaz Dahlan mencubanya. Saya memerhatikannya dengan penuh hormat. Tiba-tiba beliau menyuruh saya mengambil satu botol yang mana yang saya suka. Saya agak terkejut dengan pelawaannya itu. Saya rasa amat keberatan untuk menerima pelawaan almarhum. Di hati kecil memang mahu tetapi ada rasa malu. Tambahan pula latihan daripada kedua ibubapa sejak kecil jangan meminta-minta. Lantas saya terus menolak pelawaan ustaz tersebut. Lagipun saya rasa bersalah pula nak terima pemberian daripada tok guru. Saya fikir sepatutnya sayalah yang hadiahkan kepadanya. Almarhum menyuruh saya mengambilnya beberapa kali, malu-malu saya menolaknya. Saya fikir juga kalau beliau sendiri yang ambilkan botol atar itu dan hulurkan kepada saya, ahh, pasti saya akan mengambilnya.

Setelah sekian bulan berlalu, saya terbaca hadis nabi S.A.W daripada Abu Hurairah yang diriwayatkan oleh Muslim, Nasa'i dan Abu Daud tentang bau-bauan semasa, maksudnya, ''Siapa yang diberikan wangian janganlah menolak, kerana ia mudah dibawa dan semerbak harumnya''. Ingatan saya segera mendarat di lapangan peristiwa pemberian atar oleh almarhum. Masya Allah, di saat itu saya perasan sebenarnya almarhum mahu melihat sejauh mana kefahaman dan fikrah saya. Daripada pemerhatiannya itu, nanti beliau tentunya akan taburkan sentuhan-sentuhan tarbawi dari mulutnya dan juga tingkahlakunya secara disedari ataupun tidak. Tentunya sentuhan-sentuhan mursyid yang amat berhikmah itu merupakan sentuhan nurani yang akan menyinari jiwa saya dengan kesedaran Tarbiah Islamiah lebih-lebih lagi ketika kesedaran Islam saya baru di fajar menyingsing.


Sebahagian kenderaan hadirin ijtimak

Tiada ulasan: