Ahad, 15 Ogos 2010

TETAMU MULIA

Debaran menantinya sudah berakhir. Kini Dia bersama di mana-mana. Perasaan bercampur baur; seronok pun ada, terharu pun ada. Seronok kerana sekali lagi diberi peluang bertemu dengannya. Terharu kerana kebaikan dan kemuliannya. Hajat di hati biar bersamanya. Tidur bersamanya. Makan bersamanya. Apa-apapun bersamanya.

Dulu, melalui Dia dihadiahkan berupa kata-kata yang Qadim; tiada siapa pun jemu mendengarnya, kepada umat manusia. Kata-kata yang penuh dengan mukjizat. Kata-kata yang menjadi petunjuk dan cahaya. Sesiapa yang mengikutinya pasti selamat. Sesiapa yang mengikutinya pasti tidak akan sesat. Sesiapa yang mengikutinya pasti berada di atas hakikat. Sesiapa yang memakai kata-kata itu akan menyelamatkannya dari terjerumus ke lubang api yang membara panasnya yang tidak terperi. Itulah janjiNya Yang Maha Berkuasa.

Dia mengajar sesiapa yang menerimanya sebagai tetamu, supaya sentiasa dekat dengan Pencipta. Dia mengajarkan bahawa Allah sentiasa bersama. Allah di mana-mana. Allah sentiasa memerhati. Ada yang ditugaskan merakam segala tindak-tanduk. Walau sekecil manapun tetap dia akan rakamkan. Yang buruk dimasukkan dalam peti ‘Sijjin’ dan yang baik pula di simpan dalam peti ‘Illiyin’. Justeru Dia mengajar keikhlasan dan ketaqwaan setiap tindak tanduknya. Sesiapa yang mengenalinya dan menjadikannya tetamu tidak akan berani mengelat.

Dia amat baik hati. Dia datang untuk mengajak manusia meninggalkan kejahatan. Dia tutup semua pintu-pintu kejahatan. Gelora nafsu yang membuak-buak dikurangkan. Siapa yang mengenalinya dan menerimanya sebagai tetamu pasti malu amat berbuat jahat di hadapannya. Walaupun senyuman tidak pernah lekang di bibirnya, namun jiwa yang bersih pasti akan malu melakukannya lebih-lebih lagi ketika dia bertamu di rumah.

Dia juga membuka seluasnya pintu kebaikan. Dia amat menggalakkan membuat kebajikan dan kebaikan. Sesiapa yang buat kebajikan walaupun kecil tetapi insentifnya amat besar. Tidak ada siapa pun tahu apakah insentifnya itu melainkan Allah jua. Mereka yang sedar kebaikan tersebut pasti tidak kenal kenyang dengan ibadah ketika ia bertamu. Mereka akan akan laksanakan kebajikan dan ibadah tanpa rasa jemu dan puas.

Semasa dia datang bertamu, pintu-pintu penjara yang memuatkan orang-orang yang sombong di tutup sementara. Penjara itu adalah jurang yang dipenuhi dengan api. Api itu pula amat panas. Panasnya melebihi tujuh puluh kali ganda kepanasan yang kita rasai di dunia ini. Di dalam Penjara Api itu ada sepohon pokok. Buahnya pahit amat dan busuk sangat. Buahnya penuh dengan duri. Lantaran dahaga yang amat dan lapar yang amat, penghuni penjara itu tidak pedulikan pahit mahupun busuk. Mereka akan makan dengan lahapnya. Mereka menyuapkan buah itu ke dalam mulut mereka dengan gelojoh sekali. Akibat makan buah itu perut mereka mencair lantaran duri dan panas buah itu. Namun pintu Penjara Api yang amat mengerikan itu ditutup sementara ketika dia bertamu. Itulah baiknya Dia.

Dia juga mengajak sesiapa yang dia bertamu supaya berbuat baik dengan fakir miskin. Tolong mereka. Bantu mereka. Itulah yang Dia ajarkan setiap kali Dia datang. Setiap orang mesti menghulurkan sumbangan berupa makanan untuk fakir miskin. Orang fakir dan orang miskin sepatutnya berterima kasih kepadanya.

Dia juga mengajar tentang penjagaan kesihatan. Dia ajar cara diet yang betul. Dia mengajar cara makan yang betul. Dia mengajar supaya sentiasa bersyukur dengan nikmat makanan anugerahNya. Dia mengajar supaya memohon rahmat kepadaNya setiap makanan yang mahu dijamah. Semua nikmat yang kita jamah hanyalah anugerah daripadaNya. Justeru tidak layak untuk kita bersikap sombong dengan apa yang kita miliki. Dietetik tentunya mendapati cara diet yang diajarkannya itu adalah amat baik untuk kesihatan.

Sebelum dia pulang dia menghadiahkan satu malam yang paling Istimewa. Malam yang amat mulia. Malam yang dipenuhi kebaikan sehingga tidak ada satu malam pun yang menyamainya. Malam itu terlalu istimewa sehingga satu malam itu sahaja boleh menyamai kebajikan 83 tahun. Hanya orang yang terpilih sahaja akan memperolehinya. Orang yang terpilih tentunya orang yang bersedia dari awal. Orang yang tepilih tentulah orang yang mendambakannya. Orang yang terpilih tentunya orang yang amat mengharap-harapkannya.

Itulah Tetamu Mulia yang sedang bertamu. Hanya Allah jua yang memberikan keupayaan untuk terimainya sebagai tetamu yang paling istimewa. Yang pasti masanya akan tiba untuk dia berangkat meninggalkan kita. Amat rugilah kalau kehadirannya tidak diambil peluang dengannya. Rugilah semasa Dia datang tak sempat dapat rekomendasi darinya untukNya. Rugi kerana terlepas segala hadiah dan ganjarannya. Rugi kerana terlepas memperolehi kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan menatap wajah Kekasih yang Agung. Rugi kerana terlepas dari tarbiah keikhlasan dan ketaqwaan. Kepada Allah berserah segalanya.

Tiada ulasan: