Selasa, 6 Julai 2010

MERBAU PULAS



Merbau baru sahaja membuka mata melihat dunia. Ibu mencampakkannya di celahan banir pakcik-pakciknya. Ibunya bukan bertujuan untuk membuang anak kesayangannya itu. Ibu sebenarnya mahu memastikan anaknya itu dibesarkan bersama-sama pakcik-pakciknya yang berjiwa perwira. Mereka berpegang teguh kepada prinsip kesejahteraan yang mereka pertahankan setelah sekian kurun lamanya. Pada zaman penjajah, keturunannya tetap dengan prinsip ini. Ada dalam kalangan datuk neneknya dahulu dihukum pancung dengan gergaji enjin kerana tidak rela ikut telunjuk penjajah. Penjajah mengatakan datuknya pengkhianat dan pengganas. Talibarut penjajah daripada keturunan hutan juga turut mengiya dengan gelaran biadab oleh penjajah itu. Namun pakcik-pakciknya tidak rasa lemah dan tidak mengalah. Mereka tetap berpegang kepada prinsip mereka itu kerana mereka tahu inilah yang akan membawa kesejahteraan mereka sebenar di dunia ini dan juga di akhirat nanti.

Anak Merbau faham harapan ibunya. Dia juga berazam menjadi perwira yang mewarisi keteguhan dan keperwiraan bangsanya menjulang langit dan mencengkam bumi. Sedikit demi sedikit akarnya menggenggam bumi dan pucuknya dihulur ke langit mencari cahaya hidayah yang menyinari alam ini. Cahaya hidayah yang bersinar itulah yang telah banyak memberikannya dan keluarganya kesejahteraan. Hari demi hari yang dia lalui, cabaran demi cabaran yang dia tempuhi sehingga tiba masa keremajaannya. Cengkaman akarnya pada bumi tidak lagi seteguh cengkaman pakcik-pakciknya kerana dia masih muda. Pakcik-pakciknya sering berpesan supaya buat persiapan di masa muda untuk bekalan di hari muka. Pakcik-pakciknya sering berpesan supaya memakan baja asli anugerah ilahi sahaja kerana ianya adalah sumber yang asal dan bersih. Walaupun baja asli hasil dari pereputan tidak sebegitu gah pada mata masyarakat tetapi baja itulah yang telah menyebabkan pakcik-pakciknya tetap mengenggam teguh sehingga ke hari ini walaupun puting beliung datang untuk mencabut mereka. Arus air memang tidak putus-putus membawa baja-baja kimia yang diekspot oleh bekas penjajah lalu ke kawasannya. Merbau tidak lupa tazkirah-tazkirah daripada pakciknya. Dia juga sedar baja kimia adalah baja ciptaan musuh-musuh yang mahu menumbangkan kaum kerabatnya. Musuh-musuhnya memang tidak senang melihat kaum kerabatnya terus menghijau segar menjulang langit dan terus menggenggam bumi.

Masa terus berlalu, usia semakin maju, perjalanan hidup mengajarnya pengalaman. Merbau menempuh zaman kedewasaannya. Dia semakin yakin dengan nasihat-nasihat pakciknya dahulu. Kini dia melihat rakan-rakan yang sebaya dengannya sudah mula terhoyong hayang. Jangankan ribut melanda tapi angin sepoi bahasa pun boleh tumbang. Akar-akar merela makin mereput kerana terlalu banyak baja kimia disedut. Dia benar-benar merasai betapa penting menjaga akar-akar yang berpegang kepada bumi. Dia benar-benar merasai betapa perlunya mengambil keaslian sumber baja untuk menguatkan otot-otot akar mengenggam bumi dengan lebih padu. Dia juga amat menyedari musuh-musuh berusaha keras untuk menyogokkan baja ciptaan mereka kepada kaumnya untuk melemahkan akar-akar mereka. Apabila akar-akar keimanan itu sudah lemah maka mudah mereka merperkudakan kaumnya. Merbau tidak boleh tidur lena bila memikirkan nasib kaumnya. Dia lagi tidak boleh lena bila memikirkan kaumnya diperbodohkan oleh bekas penjajah. Dengan kesedaran itu dia bekerja keras menasihatkan kaumnya supaya kembali kepada sumber yang asli anugerah Ilahi. Dia mengajar anak-anak muda kaumnya supaya mengenali keaslian sumber. Dia membimbing mereka menjauhi segala macam sogokan kaum penjajah kepada kaumnya. Berkat usaha gigihnya alhamdulillah masyarakat kaumnya mula sedar dan mula berubah cara hidup. Kaum penjajah dan talibarutnya tidak senang melihat perubahan itu. Mereka mula memikirkan cara untuk menghapuskan merbau yang sebatang itu.


Di satu pagi yang hening selepas selesai solah subuh, tiba-tiba sahaja sayup-sayup terdengar satu suara yang halus. Suara itu semakin dekat, semakin kuat dan amat menakutkan. Terdengar suara riuh rendah menjerit-jerit supaya selamatkan diri. Dalam masa yang singkat sahaja datang puting beliung berpusing-pusing di dalam belantara itu. Banyak juga yang tumbang. Tidak kurang juga yang patah ranting. Puting beliung itu terus berputar mencari merbau. Merbau juga tahu puting beliung mencarinya. Cahaya yang menakutkan turun dari langit menyambar merbau disusuli satu dentuman yang amat dahsyat. Dalam keadaan kacau bilau itu merbau teguh di situ dan bersedia menerima apa yang bakal terjadi. Dia yakin genggamannya tidak akan mampu dicabut oleh puting beliung. Puting beliung semakin menggila memusing-musing dan memulas-mulas merbau tetapi nampaknya merbau tetap utuh mengenggam bumi. Dia tetap berpegang teguh 'biarlah aku hidup mulia atau mati sebagai shahid'. Puting terus memulas tetapi kali ini lagi kuat dan bertambah ganas. Bunyi suaranya juga amat menggerunkan. Dari jauh nampak kepulan asap berputar amat pantas naik ke langit. Merbau tetap dengan pegangannya tetapi kali ini puting beliung berjaya memulas batang merbau yang sasa itu namun dia tidak berjaya mencabutnya akarnya yang mengenggam bumi. Sebelum batang Merbau yang sasa itu rebah ke bumi dia sempat berkata 'kamu berjaya mematahkan batangku namun kamu tidak akan dapat mencabut akar keimananku. Kamu berjaya mengambil tubuhku namun kamu gagal memusnahkan hatiku'.

2 ulasan:

Syed Ahmad Fathi berkata...

Gubahan menarik yang mampu
memberi kesedaran kepada anak2 muda yang
baru mahu mengenal dunia ini.
Terima kasih ustaz.

Cikgu Yazid berkata...

Terima Kasih, Sy. Fathi.