Sabtu, 4 September 2010

TETAMU MULIA MAHU BERANGKAT


Marilah kita merafa’kan kesyukuran ke hadrat Allah S.W.T. kerana kita dipanjangkan umur oleh Allah S.W.T. hingga kini kita sudah berada di fasa akhir bulan Ramadhan. Dan berpeluang lagi meneruskan dan menyempurnakan ibadah dan ubudiah kita kepada Allah S.W.T. dalam bulan yang penuh berkat ini. Semoga kita semua mendapat rahmatnya, keampunannya dan dilepaskan daripada azab Allah S.W.T. Lebih-lebih lagi di bahagian sepuluh yang akhir dalam bulan ramadhan ini. Insya Allah mudah-mudahan di dalamnya terdapat malam yang dikenali sebagai malam “lailatul Qadr”. Kelebihan malam tersebut seperti mana kita sedia maklum melebihi amalan dalam seribu bulan seperti mana yang difirmankan oleh Allah S.W.T. dalam surah al Qadr.

Al Imam al Bukhari dan Muslim meriwayatkan hadis Rasulullah S.A.W.
عن أبي هريرة رضى الله عنه أن النبي  قال: "مَنْ قَامَ لَيلَةَ القَدْرِ إيماَناً واحْتِساَباً غُفِرَلَهُ ماَ تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.
Maksudnya: “Sesiapa yang bangun beribadah pada malam (lailatul Qadr) dengan penuh keimanan dan muhasabah diri akan diberikan keampunan (oleh Allah) terhadap apa-apa dosa yang telah lalu.

Bersempena Ramadhan ini juga tentunya ramai dalam kalangan kita umat Islam sudah mengkhatam 30 juzuk al-Quran. Bahkan ada yang sudah bebarapa kali mengkhatamnya. Atau sekurang-kurangnya InsyaAllah akan mengkhatamkannya sebelum berakhirnya Ramadhan ini. Alhamdulillah. Itu merupakan usaha yang sangat baik untuk membangunkan Ramadhan yang tentunya tercetus dari rasa keimanan kepada Allah. Usaha itu tidak seharusnya terhenti sehingga akhir Ramadhan sahaja sebaliknya mestilah diteruskan pada bulan-bulan yang berikutnya.

Di samping membaca al Quran, kita juga dituntut “tadabbur” yakni mengambil pengajaran serta petunjuk daripada ayat-ayat yang dibaca. Firman Allah S.W.T. dalam ayat 24; surah Muhammad, maksudnya:
"Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al Quran ataukah hati mereka terkunci?"

Berdasarkan ayat tersebut al Imam Al Qurtubi dalam Tafsirnya (tafsir al Qurtubi); bahawa ayat itu menjadi dalil wajib “tadabbur” memerhatikan ayat-ayat al Quran untuk memahami maksudnya. Sehubungan dengan itu Dr.Majdi al Hilali menyatakan bahawa manusia sering berusaha memahami ucapan manusia yang dibaca atau didengar walaupun sukar. Maka mengapa pula kita tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk memahami ayat-ayat al-Quran yang merupakan kalam Allah yang terang dan jelas?

Al Quran bukan hanya mukjizat di sudut tatabahasa, gaya bahasa, kandungannya, kesesuainya pada semua zaman, bahkan al Quran juga mampu merubah hidup manusia dengan izin Allah. Iaitu merubah dari Jahiliah kepada Islam. Dari Jahil kepada kenal (makrifah) Allah. Dari memperhambakan diri kepada makhluk kepada memperhambakan diri kepada Allah S.W.T. semata-mata.

Promosi hari raya makin galak di mana-mana. Hampir menenggelamkan tawaran-tawaran hebat di akhir ramadhan. Haruslah diingat, bahawa hari Raya dalam Islam bukan perayaan-perayaan biasa seperti yang disambut oleh masyarakat. Hari Raya dalam Islam adalah Ibadah. Hari Raya adalah wasilah melaksanakan ubudiah (perhambaan) kita kepada Allah Ta’ala. Walaupun kita dianjurkan bergembira dan bersuka ria pada Hari Raya, namun batasan syarak jangan dilupa. Syarat-syarat dan peraturan-peraturan ketetapan Allah Ta’ala jangan pula kita alpa. Puasa kita ibadah, iftar kita ibadah, sahur kita ibadah, solah tarawikh kita ibadah, qiam ramadhan kita ibadah, tilawah al Quran ibadah dan Hari Raya yang akan disambut InsyaAllah juga ibadah. Tidak sewajarnya ibadah itu dinodai dan dikotori dengan perkara munkar. Jangan sekali-kali kita samakan sambutan Hari Raya dengan perayaan-perayaan lain dari Islam. Islam adalah Deen Allah Taala. Allah S.W.T. telah meletakkan dengan jelas garis pemisah itu. Marilah kita renungi ayat-ayat yang sering kita baca iaitu surah al kafirun maksudnya:

"Katakanlah: "Hai orang-orang kafir, Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang Aku sembah. Dan Aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah, Dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang Aku sembah.Untukmu agamamu, dan untukkulah, agamaku."

Hari Raya dalam Islam jauh berbeza daripada perayaan-perayaan biasa yang lain. Perayaan-perayaan lain mendewa-dewakan dan mengagungkan makhluk, sebaliknya Hari Raya yang bakal kita sambut mengagungkan Yang Maha Pencipta, Allah S.W.T. Sambutan hari raya disambut dengan laungan takbir, tahlil, tahmid dan juga solat hari raya. Jelas sekali hari raya dalam Islam adalah ibadah dan ubudiah yang berteraskan akidah tauhid dan iman kepada Allah S.W.T. Hari raya dalam Islam bukan amalan tradisi sesuatu kaum, atau menciplak perayaan dari sesutu ajaran lain atau upacara-upacara khurafat yang diambil dari entah dari mana-mana sumber.

Laungan Takbir, Tahlil dan tahmid itu seharusnya terbit dari keimanan dan ketaqwaan yang mendalam. Benar-benar meyakini keagungan Allah dan kebesaran Allah. Keyakinan itu pula membuahkan perlakuan, tingkah laku, peribadi yang menerima pakai ajaran Allah. Mengikuti peraturan serta hukum-hukum yang ditentukan dalam al Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W. Terima dengan penuh redha dan penyerahan hati kepada Allah S.W.T.

Ramadhan pasti akan meninggalkan kita. Apakah Ramadhan yang berlalu dan yang berbaki dapat kita kutip bekal taqwa untuk hadapi hidup sebagai hamba. Yang pasti kita yang punya nyawa pasti akan mengadapNya.

Tiada ulasan: