Khamis, 27 November 2008

‘Saya sudah maafkan dia’

KUALA LUMPUR 26 Nov. – “Saya sudah maafkan dia sejak kejadian itu. Sebagai seorang ibu, saya tahu dia tidak sengaja,” demikian kata Norida Abd. Rahman, 45, yang cedera di dada selepas terkena tembakan anaknya semalam.
Jururawat Pusat Perubatan Sentosa, Jalan Pahang itu berkata, sebagai ibu, dia sanggup memaafkan walau sebesar mana kesilapan yang dilakukan oleh anaknya itu.
“Saya harap insiden ini menjadi pengajaran kepada semua pihak,” ujarnya sebak ketika ditemui di wad pesakit luar Hospital Sungai Buloh di sini hari ini.
Suaminya, anggota Cawangan Pencegahan Kongsi Gelap, Perjudian dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak turut berada di sisi Norida.
Dalam kejadian semalam, wanita itu cedera akibat terkena tembakan pistol yang dilepaskan oleh anaknya, seorang pelajar berusia 15 tahun ketika bertengkar dengan bapanya dalam satu kejadian di Taman Desa Mas dekat Country Homes.
Suspek yang melarikan diri bagaimanapun ditahan bersama seorang rakannya semasa menaiki motosikal di Kuala Selangor setelah hebahan mengenai kejadian itu dibuat.
Pistol milik bapanya berjaya ditemui semula di sebuah rumah tumpangan di sekitar Kuala Selangor.
Menceritakan detik-detik cemas semasa kejadian, anggota polis yang enggan dikenali itu berkata, berlaku perselisihan faham antara mereka di rumah setelah beliau menemui anaknya di kafe siber petang semalam.
Untuk meredakan keadaan, katanya, beliau kemudian keluar untuk mengalihkan kereta di hadapan rumah atas nasihat Norida.
Bagaimanapun tanpa disangka tambahnya, anaknya naik ke tingkat atas dan mengambil pistol jenis Glock miliknya dari dalam laci.
“Sambil marah-marah dia menghala pistol ke arah saya lalu terlepas tembakan. Ketika itu Norida cuba melindungi saya dan mengenai belakangnya,” jelasnya.
Norida menambah, sebaik sahaja terkena peluru, dia hanya mampu menyebut nama ‘Allah’ beberapa kali sementara anaknya menjerit meminta pertolongan daripada jiran.
Dalam keadaan panik itu, menurutnya, anaknya sendiri mengangkatnya ke dalam kereta jiran untuk dibawa ke hospital sambil meminta maaf berkali-kali.
“Saya minta dia serahkan pistol berkenaan tetapi dia enggan sebaliknya melarikan diri dengan motosikal,” ujarnya.
Menurut Norida, anaknya itu seorang yang panas baran dan selalu bertengkar dengan bapanya terutama apabila kebebasannya disekat.
“Kami pernah membawanya ke sesi kaunseling tetapi gagal kerana dia enggan memberi kerjasama," ujarnya yang mempunyai empat anak berusia antara tiga dan 15 tahun.
Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Supritendan Rosly Hassan berkata, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cuba membunuh.
“Kes telah selesai siasat kes itu dalam tempoh masa kira-kira empat jam dan suspek direman selama enam hari di Kuala Selangor,” katanya.
Mengenai kemungkinan tindakan disiplin dikenakan terhadap anggota polis itu akibat cuai menjaga senjata, jelasnya, perkara tersebut akan diserahkan kepada Lembaga Tatatertib.

Sumber: Utusan Melayu 27 November 2008

1 ulasan:

Cikgu Yazid berkata...

Nilai seorang ibu yang penyanyang dan anak yang sedang bergelora dengan jiwa remaja. Begitulah sayang seorang ibu, tentunya mengharapkan dari anaknya yang terbaik. Ternyata walau seperit mana hatinya dirobek, namun kasih sayangnya tetap menaruh sangka baik kepada anaknya. Namun sejauh mana pula seorang anak mampu memahami perasaan seorang ibunya?