Ahad, 21 November 2010

PENGORBANAN MURABBI

Alhamdulillah, syukur kini saya sudah menjadi warga Matri pada 7 Zulhijjah 1407 bersamaan 2 Ogos 1987. Di situ saya dipertemukan dengan rakan dari pelbagai negeri. Ada juga dari luar negara; mereka itu tidak boleh berbahasa Melayu. Bilangan kami yang kekal di Matri akhirnya 8 putera dan 9 orang puteri iaitu:-
1. Harun bin Ja’afar (Thailand)
2. Rahmat bin Syukur (Johor)
3. Qari bin Yahya (Thailand)
4. Muhammad Abu Bakar bin Ismail (Trengganu)
5. Sha’ari bin Awang (Pulau Pinang)
6. Mohd. Zaki bin Ahmad (Trengganu)
7. Yazid bin Noh (Kedah)
8. Mohd. Rahalim bin Sulaiman (Trengganu)
9. Fauziah bt. Hj. Hassan (Kedah)
10. Marhaini bt. Mohamad (Perlis)
11. Nur ‘Izzah Husna bt. Md. Zaki (Perak)
12. Noni Fina bt. Ismail (Perlis)
13. Saadiah bt. Nordin (Perak)
14. Hashima bt. Ishak (Perlis)
15. Zakiah bt. Ismail (Perak)
16. Hanisah bt. Ismail (Trengganu)
17. Azawiyah bt. Abdullah (Perlis)

Pelajar putera ditempatkan di satu bilik di bawah surau kayu yang agam itu sebagai bilik penginapan kami. Pelajar puteri pula di ditempatkan di rumah-rumah keluarga angkat yang berada di sekitar bangunan surau Matri.

Waktu pemelajaran yang dijalankan secara anjal serta cukup toleransi. Waktu pagi belajar dari pukul 9.00 hingga 11.00 pagi. Kelas pemelajaran disambung pula pada 2.30 petang hingga 4.30 petang. Kelas malam pula dari pukul 8.00 hingga 11.00 malam. Kadang-kadang waktu pemelajaran ditukar ke waktu lain sekiranya para pengajar ada kekangan.

Selain pemelajaran formal di dalam kelas, kami juga dikehendaki menyertai kelas pengajian informal seperti kuliah-kuliah, ijtimak umum (yang sebelum ini diadakan di surau Tanjung Gorah dipindahkan ke Matri selepas Matri dibuka), usrah dan sebagainya. Kami juga dikehendaki melibatkan diri dalam bermain, bersukan, aktiviti lawatan, amal jamai’ (membina, menyiapkan dan membersihkan Matri), perkhemahan dan sebagainya. Bahkan, pernah juga kami dibawa oleh ustaz Dahlan sendiri ke kebunnya di Semadong. Pelajar-pelajar lelaki pula dikehemdaki memasak sendiri. Kami menyediakan jadual giliran memasak sesama kami. Semuanya itu suasana yang mempengaruhi sahsiah saya dalam pengorbanan, persaudaraan, mahabbah, jiddiah, keikhlasan dan lain-lainnya.

Guru-gurunya pula adalah tenaga sukarela daripada guru-guru sekolah kementerian dan pensyarah ITM (sekarang UiTM). Mereka yang mengajar di sekolah kementerian di sebelah pagi atau petang dan pada paginya atau petangnya atau malamnya mereka datang menabur bakti pula di Matri. Ustaz Dahlan sendiri selepas tamat sesi persekolahan di Sekolah Menengah Agama Alawiyah (perempuan), Kangar, terus ke Matri. Dia tidak pulang ke rumahnya dahulu. Sering kali saya melihatnya hanya menjamah nasi bungkus sahaja sebaik tiba di Matri. Guru-guru lain yang turut menyumbang tenaga pada Awal pembukaan Matri ialah ustaz Omar bin Hj. Salleh, ustaz Abdul Hadi bin Osman, ustaz Abdul Karim bin Hasim, ustaz Tohir bin Saad, almarhum Cikgu Ghazali bin Omar, almarhum cikgu Yahya bin Ismail, Cikgu Mohd. Abduh bin Zainal Abidin dan cikgu Salim bin Omar. Kebanyakan mereka terus menyumbang khidmat mereka tanpa terukirpun di wajah mereka coretan kejemuan atau kebosanan sampai sekarang, bahkan ada yang sampai ke penghujung hayat mereka. Sesetengah mereka ada yang sudah mencecah usia melebihi tujuh puluh tahun. Almarhum Ustaz Dahlan sendiri menjangkau umurnya 76 tahun sebelum kembali ke rahmatullah. Subhanallah, pengorbanan yang amat mulia sebagai semaian jariah, mudah-mudahan.

Walaupun Matri pada ketika itu tidak dikenali; baru dibuka, sijilnya pun tiada pengiktirafan mana-mana institusi (mudah-mudahan Allah sahaja iktiraf), namun sedikitpun tidak mematahkan semangat saya dan rakan-rakan menggali ilmu di Matri. Kami belajar bagaikan peperiksaan bakal tiba. Walaupun pengajarannya gaya pengajaran pondok; pengajaran syarahan, namun keterbatasan teknologi tersebut tidak pernah melunturkan minat belajar di dada saya. Saya rasa semakin bersemangat untuk terus menggali ilmu dan semangat itu kekal membara sampai sekarang pada usia empat puluhan. Walaupun keadaan sedemikian rupa, namun alhamdulillah kebanyakan pelajar sulung Matri berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading di dalam dan di luar negara. Muhammad Abu Bakar bin Ismail merupakan pelajar pertama dalam kalangan kami yang ditawarkan ke Universiti Islam Antarabangsa, Madinah. Kini, generasi sulung Matri berusia 23 tahun, tiga daripada pelajar sulung itu kembali ke matri untuk sama-sama menyemai benih keikhlasan dan pengorbanan bersama mereka yang masih ada. Yang lain ada yang menjadi pensyarah di Universiti-Universiti, guru-guru di sekolah kerajaan, pegawai penyiaran radio dan lain-lain. Itulah kehebatan penyusunan Allah. Segala-galanya dari Allah.


Pelajar generasi pertama Matri bergambar kenangan bersama anak-anak Perkampungan Tunjung dan Pelajar dari IPT di hadapan Bangunan Surau Matri.


Saya di bilik penginapan.


Bergambar kenangan di padang USM semasa lawatan generasi pertama ke Pulau Pinang.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam..

Alhamdulillah dan syukran..teruskan mencoret ya ustaz ibrah dari MATRI.. menggugah jiwa dan iman..

Cikgu Yazid berkata...

Syukran Razali.