Selasa, 26 Oktober 2010

MULA KENAL

Kali pertama saya melihat wajah ustaz Dahlan semasa saya menghadiri ijtimak umum Abim Perlis di Surau Tanjung Gorah, Repuh, Perlis, sekitar tahun 1986. Ijtimak tersebut adalah aktiviti mingguan Abim Perlis yang diadakan setiap hari jumaat sekitar jam 3 petang.

Ketika itu saya masih belajar di tingkatan 5 di Maktab Mahmud, Alor Setar. Pakcik-pakcik yang saya kenali mereka sejak beberapa tahun lalu mengajak saya ke ijtimak tersebut dengan menaiki van C20 Haji Hosni bin Osman. Selepas menunaikan solah jumaat di masjid Derga, saya dijemput oleh mereka di sebuah rumah bujang di Lorong Keriang, Derga, Alor setar.

Kami tiba di surau Tanjung Gorah lebih awal. Ada beberapa orang di atas surau. Bila saya menjejak sahaja kaki saya di surau itu mata saya terus terpadang kepada seseorang yang telah sekian lama saya tidak berjumpanya. Hampir kabur ingatan saya kepada orang sekampung saya itu. Kami masing-masing keluar dari kampung. Saya menyambung pelajaran di Alor Setar dan dia keluar bekerja di Mada Tambun Tulang, Perlis. Tentunya umurnya lebih daripada saya. Umurnya sebaya dengan pakcik-pakcik yang mengajak saya ke ijtimak. Jurang umur langsung tidak menghalang mereka menjadikan saya seperti sahabat karib mereka. Hati saya berasa begitu gembira sekali denga pertemuan itu.

Orang semakin ramai memenuhi ruang surau papan itu. Pelbagai lapisan duduk bersila di atas surau setia menanti kehadiran tuan guru dengan penuh ketenangan. Ada tua dan ada juga yang muda. Bahkan, ada juga kanak-kanak berkejaran di bawah surau. Semuanya berbicara dengan manis muka. Setiap wajah mengukir senyuman yang sangat indah. Bicara mereka juga sekadar didengari oleh teman yang bercakap sahaja. Suara dekah mahupun suara ngilai tawa tidak saya dengari. Suara-suara yang ada bagaikan suara sekumpulan lebah sedang terbang. Tidak juga saya lihat kepulan asap dari mulu-mulut mereka. Suasana itu amat mendamaikan. Tidak berapa lama rakan saya berbisik mengatakan Ustaz Dahlah sudah sampai. Mata saya terus beralih ke arah susuk tubuh yang sedang bersalaman dengan hadirin berhampiran muka pintu belakang sambil berjalan menuju ke hadapan surau. Dia mengenakan pakaian ala kadar sahaja. Memakai baju ala baju Raihan, berkain pelikat, berkopiah putih dan menyangkut sehelai serban nipis di atas bahu. Dia melihat semua hadirin di atas surau. Yang berada di laluannya dia bersalam dan yang lainnya dia mengangkat tangan dengan melemparkan senyuman manis darinya.

Beliau membacakan kitab asal berbahasa Arab. Selepas itu beliau menterjemahkannya dan menghuraikannya dalam bahasa Melayu pula. Sebahagian besar hadirin tunduk mencatat sesuatu dalam buku nota dengan tekun sekali. Biasanya kuliah tersebut sampai solah asar sahaja. Kadang-kadang disambung pula selepas solah asar. Setelah selesai penyampain kuliah, kebiasaannya ustaz Dahlan akan menjemput Ust. Omar bin Hj. Salleh membuat rumusan.

Mulai hari itu, jika tiada aral, saya akan bertanyakan Haji Hosni tentang kepergiannya ke Ijtimak tersebut. Jika ada kekosongan, tanpa segan silu saya mohon menumpang bersama mereka ke ijtimak.

3 ulasan:

Syed Ahmad Fathi berkata...

MasyaALLAH. Zaman-zaman awal.

Tanpa Nama berkata...

slm,ust boleh tak tolong masukkan cerita yang ust baca di MATRI pd mlm tamrin selamat datang slps cuti hari raya...ust cerita tak habis mlm tu..saya ternanti2..jazakallahu khairon jaza'.

Cikgu Yazid berkata...

Insya Allah. Sejarah hidup ustaz tengah ana kumpul data. Insya Allah akan diterbitkan
Doakan.