Selasa, 23 Jun 2009

Kenapa Semestinya Pemuda?

Kenapa sentiasa fokus kepada pemuda?

Kenapa berterusan bergantung kepada pemuda?

Di dalam Islam, apabila kita bergantung kepada pemuda, tidaklah bermaksud kita melupai peranan orang-orang dewasa dan juga orang tua, atau merendah-rendah tanggungjawab mereka dan memperkecil peranan mereka. Sepertimana komunis ketika salah seorang pemimpinnya, selepas revolusi telah meminta supaya dihapuskan kesemua orang-orang yang sudah lanjut usia agar tidak membebani negara.

Menurut Islam setiap manusia ada peranannya. Setiap peranan harus diberikan haknya, tanpa rasa sensitif dan tanpa permusuhan berlandaskan asas-asas dan kaedah-kaedah seperti berikut:-
1) Allah merahmati seseorang yang mengetahui batasannya dan memadai pada sisinya.
2) Bukan dari kalangan kita mereka yang tidak menghormati orang tua dan tidak mengasihi anak-anak kecil.
3) Kebenaran itu diterima walaupun datangnya dari seorang kanak-kanak atau orang dewasa walaupun ianya seseorang yang dibenci dan dijauhi, dan kebatilan pula akan ditolak walaupun mereka yang membawanya daripada kanak-kanak atau dewasa walaupun mereka itu dikasihi dan didekati.

Apabila difokuskan pembicaraan tugas melaksanakan perubahan kepada pemuda, maka ianya amat sesuai dan selari antara kemampuan dan tugasan. Pada setiap peringkat dalam kehidupan manusia mempunyai keupayaannya dan kemampuannya yang tertentu dan tidak semuanya sesuai dengan setiap tugasannya. Zaman kanak-kanak berbeza dengan zaman pemuda, berbeza dengan zaman dewasa, dan berbeza lagi dengan zaman tua, seterusnya “..dikembalikan kepada umur yang paling lemah (pikun), supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang pernah diketahuinya.” (surah an Nahl:70)

Insyalah berjumpa lagi…


Sumber: Sedutan penulisan al Marhum Dr. Fathi Yakan, dalam bukunya Assyabab wa-Attaghyir. (Sama-sama kita teladani almarhum Dr. Fathi Yakan kegigihannya menyebarkan dakwah. Semoga rohnya ditempatkan bersama para anbiya, shuhada dan solihin).

Tiada ulasan: