Ahad, 13 April 2008

SALAH SIAPA

ISLAH

Satu pagi seorang guru teman sekerja yang sebaya saya merungut dengan nada sesal katanya: 'Cikgu-cikgu sibuk PMR dan SPM sahaja. Anak murid kita ada yang tak boleh baca al Quran lagi'. Sekali fikir benar juga kata-kata itu. Pusat-pusat tuisyen mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Adakah pengajaran di sekolah tidak mencukupi? Ada juga sampai buat solat hajat perdana memohon kejayaan cemerlang UPSR, PMR dan SPM. Begitulah kebimbangan yang dipamerkan oleh masyarakat terhadap perkembangan prestasi akademik anak-anak. Namun jarang pula kita dengar pihak sekolah mengadakan solat hajat perdana memohon Allah taala selamatkan remaja-remaja kita terjerumus masalah sosial. Isu-isu gangster, rempit, zina dan buli. Seolah-olah sudah sinonim dengan remaja. Terdengar juga kes-kes murtad, namun kita tidak ada fakta yang pasti. Apakah ini semua masalah remeh untuk remaja muslim khususnya?

Siapakah seharusnya menangani isu keruntuhan moral remaja? Cukupkah hanya sesama kita bercakap tentang kerja-kerja musuh meruntuhkan akhlak remaja Islam? Patutkah kita meletakkan semua tanggungjawab kepada orang lain? Guru akademik mempersoalkan kualiti pengajaran guru-guru agama. Guru-guru agama pula mempersoalkan keperihatinan guru-guru akademik memberikan bimbingan akhlak terhadap pelajar. Ibu bapa pula meletakkan tanggungjawab sepenuhnya kepada sekolah. Pelajar pula menyalahkan emak dan ayah yang sibuk dengan kerja.

Sungguh indah firman Allah Taala yang bermaksud; 'Peliharalah diri kamu, dan keluarga kamu dari siksaan neraka'. Justeru itu sama-samalah kita lihat ruang lingkup bidang kita. Kita masing-masing perbaiki kelemahan diri kita sendiri. Kesilapan masa lalu jadikan sempadan. Kualiti diri dijana dan ditingkatkan. sama-sama kita jaga penjuru-penjuru kita daripada kita sibuk meninjau penjuru orang lain. Kita akan berjaya jika kita memfokuskan matlamat urusan kita kerana Allah dan melaksanakan Islam dalam kehidupan kita.

Wallahu 'aklam.

2 ulasan:

Mujtahid005 berkata...

Assalamualaikum Ustaz,
boleh kami linkkan blog ustaz ke Fikruttaqwa Online?

Cikgu Yazid berkata...

InsyaAllah silakan