عَنْ أَبِيْ مُحَمَّدٍ عَبْدِ اللهِ بِنِ عمْرِو بْنِ العَاصِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم: "لاَيُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يَكُونَ هَواهُ تَبَعَاً لِمَا جِئْتُ بِهِ" )حَدِيْثٌ صَحِيْحٌ رَوَيْنَاهُ فِي كِتَابِ الحُجَّةِ بِإِسْنَادٍ صَحِيْحٍ(
Maksudnya: Daripada Abi Muhammad Abdillah bin Amru bin Al-‘As Radiallahu anhuma berkata bahawa Rasulullah bersabda: “Tidak beriman seseorang kamu sehingga hawa nafsunya mengikut apa yang aku bawakan”.- Hadis sahih, kami riwayatkan dalam kitab “al-Hujjah” dengan sanad yang sahih.
Hadis ini menyatakan penghalang kepada merealisasikan keimanan kita kepada Allah dan RasulNya. Di sinilah berlakunya pertentangan sehingga sama ada perintah atau larangan yang jelas dan tegas daripada Allah Taala dan RasulNya ditempohkan, dikemudiankan ataupun ditinggalkan. Bahkan kadang-kadang ditolak terus – kerana pengaruh hawa nafsu.
Kata "Hawa" memberi erti kecenderungan, Cinta, dan taat kepada kebenaran. Maksud hawa yang kita selalu temui dalam ayat-ayat atau hadis ialah kecenderungan untuk memenuhi syahwat. Hawa nafsu lebih cenderung kepada keburukan dan tidak pedulikan syariat. Dengan itu hawa nafsu membawa kepada kesesatan dan kesengsaraan sepertimana yang Allah Taala firmankan dalam ayat 26: surah Sad,
“Wahai Daud, Sesungguhnya Kami telah menjadikanmu khalifah di bumi, maka jalankanlah hukum di antara manusia Dengan (Hukum syariat) Yang benar (yang diwahyukan kepadamu); dan janganlah Engkau menurut hawa nafsu, kerana Yang demikian itu akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang Yang sesat dari jalan Allah, akan beroleh azab Yang berat pada hari hitungan amal, disebabkan mereka melupakan (jalan Allah) itu.”
Marilah kita jauhkan diri kita dari memanjakan hawa nafsu kerana hawa nafsu akan mengheret kita kepada berbagai perbuatan maksiat dan dosa. Dalam kitab Al Wafi karangan Dr. Mustofa Al-Bugha dan Mahyiddin Misto; Pada dasarnya, orang-orang yang menyeleweng, melakukan perbuatan bid’ah, dan ingkar dari manhaj yang benar dan jelas itu bukan disebabkan kerana tidak memiliki pemahaman yang jelas dan benar terhadap kebenaran, akan tetapi mereka lebih mengikuti hawa nafsu mereka.
“Kemudian, kalau mereka tidak dapat menerima cabaranmu (Wahai Muhammad), maka ketahuilah, Sesungguhnya mereka hanyalah menurut hawa nafsu mereka; dan tidak ada Yang lebih sesat daripada orang Yang menurut hawa nafsunya Dengan tidak berdasarkan hidayah petunjuk dari Allah. Sesungguhnya Allah tidak memberi pimpinan kepada kaum Yang zalim (yang berdegil Dalam keingkarannya)”. Ayat 50: Al-Qasas
Ibadah itu maksudnya taat dan patuh. Oleh itu barang siapa yang patuh dan taat kepada hawa nafsunya bererti dia menjadikan hawa nafsunya sebagai Ilahnya. Hawa nafsu akan menguasai manusia sehingga hawa nafsu itu mengendalikan kehidupannya. Sehingga gerak gerinya, pemikirannya, tindak tanduknya dikuasai oleh nafsu walaupun semuanya itu bertentangan dengan akal yang sihat. Mereka yang menjadi hamba kepada hawa nafsu akan menutup pintu kebenaran sehingga tidak dapat lagi mengenal kebenaran.
“Nampakkah (Wahai Muhammad) keburukan keadaan orang Yang menjadikan hawa nafsunya: Tuhan Yang dipuja lagi ditaati? maka Dapatkah Engkau menjadi Pengawas Yang menjaganya jangan sesat?” - Ayat 43: Al-Furqan
Kita manusia yang Allah Taala muliakan kita dengan akal. Dengan akal inilah Allah Taala angkatkan darjat kita melebihi makhluk-makhluk Allah yang lain. Inilah yang di firmankan oleh Allah Taala dalam ayat 70: surah Al-Isra’
“dan Sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka Dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk Yang telah Kami ciptakan.”
Dengan kurniaan akal ini kita dapat bezakan antara kebaikan dan keburukan. Dengan akal yang dimiliki ini juga dapat mendorong kita untuk meningkatkan diri kepada darjat yang tinggi dan mulia sepertimana yang dikehendaki Allah Taala. Sebenarnya inilah orang yang berjaya dan cemerlang dalam erti kata yang sebenarnya. Namun, sebaliknya jika ia tidak menggunakan akalnya untuk memuliakan dirinya sendiri, sudah pasti ia akan menuruti segala kehendak hawa nafsunya. Ia akan tenggelam dalam kehinaan. Sifat kemanusiaannya akan hilang. Allah S.W.T berfirman dalam ayat 9-10 surah As-Syams
“Sesungguhnya berjayalah orang Yang menjadikan dirinya - Yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),dan Sesungguhnya hampalah orang Yang menjadikan dirinya - Yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).”
Untuk meningkatkan kita ke darjat mulia maka kita perlu tundukkan hawa nafsu kita sehingga menuruti apa yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W. حَتَّى يَكُونَ هَواهُ تَبَعَاً لِمَا جِئْتُ بِهِ . Mengikut Rasulullah bererti juga mengikut al Quran dan sunnah Nabi S.A.W. Kata Imam Nawawi: Seorang mukmin wajib menyesuaikan amalan-amalannya dengan kitab (al-Quran) dan Sunnah dan menyanggahi hawa nafsunya dan mengikuti apa yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W.
Oleh itu sebaiknya kita serahkan diri kita kepada Allah selaras dengan pengakuan kita sebagai seorang Islam dengan mengikut segala titah perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya. Tindakan ini sebagai merealisasikan keimanan kita kerana Iman dan Islam itu seperti mana yang dinyatakan oleh Imam Abu Hanifah:
والإسلام هو التَّسليمُ والإنْقِيادُ لأوامِرِ الله تعالى، فَمن طريق اللغة بين الإيمانِ والإسلامِ ، ولكن لايكونُ إيمانٌ بِلا إسلام ولا يوجد إسلامٌ بلا إيمانٍ. وهما كالظَهْرِ مع البَطْنِ، والدين إسمٌ واقعٌ على الإيمانِ والإسلامِ والشَّرَائِعِ كلِّهاَ.
Maksudnya: Dan Islam itu ialah penyerahan dan kepatuhan kepada perintah-perintah Allah Taala. Dari segi bahasa terdapat perbezaan antara iman dan Islam. Akan tetapi tiada Iman tanpa Islam dan tiada Islam tanpa Iman. Keduanya umpama belakang dengan perut. Dan Deen itu nama yang meliputi Iman, Islam dan seluruh syariat.
Memang sukar sekali kita hendak menghadapai kemelut hawa nafsu. Sebab itulah kita perlu terlebih dahulu menanamkan dalam jiwa kita kecintaan kita kepada Rasul S.A.W.
لا يؤمن أحدُكُم حتى أكونَ أحبَّ إليه من نفسِهِ وولَدِهِ وأَهْلهِ والناسِ أجمعين. رواه البخاري والمسلم.
“Tidak sempurna iman seseorang kamu hingga aku lebih dicintai darinya, anaknya, keluarganya, dan semua manusia.”
Sebagai kesimpulannya
a. Orang yang sempurna iman itu ialah orang yang menundukkan hawa nafsunya dengan mengikut apa yang di bawa oleh Rasulullah S.A.W yakni mengikut al Quran dan sunnah.
b. Kita perlu berwaspada dengan hawa nafsu yang menghalang kita untuk meningkatkan kemuliaan kita. Dan kemulian kita yang sebenar adalah kemulian kita pada sisi Allah Taala.
Ahad, 4 Disember 2011
Selasa, 13 September 2011
KETENTUAN MENDAHULUI PERANCANGAN
Lebih kurang pukul 9.20pagi, 11 September 2011, saya bergegas menuju ke Matri bagi menunaikan tanggungjawab menghadiri seminar. Sebenarnya saya agak terlewat sedikit. Tiba di Matri rakan-rakan seprogram juga tidak begitu ramai kecuali perserta wanita. Tidak lama selepas ketibaan saya, Ustaz Sharihan bin Shahidan selaku pengarah seminar tersebut memaklumkan berlaku sedikit perubahan jadual seminar. Hal ini demikian, kerana penceramah yang dijadual pada pukul 9.15 pagi tidak dapat hadir kerana urusan kenduri di rumahnya yang diadakan sehari sebelum itu masih belum selesai. Oleh itu berlaku perubahan jadual seminar; di mana pada masa itu digantikan dengan bengkel yang sepatutnya diadakan selepas itu.
Semasa saya mula duduk dalam kumpulan bengkel saya menerima panggilan telefon daripada Ustaz Mahadir. Dia memaklumkan tidak dapat hadir seminar pada pagi itu kerana dia bersama ustaz Shaari sedang menuju ke kilang gula kerana pelajar Matri terlibat dalam kemalangan jalanraya. Katanya, seramai sembilan orang yang menaiki van yang dipandu oleh pakcik Shahidan yang terlibat dalam kemalangan tersebut. Saya pun memaklumkan kepada ustaz Sharihan supaya memaklumkan kepada peserta seminar. Ustaz Sharihan terlebih dahulu mendapatkan maklumat lanjut daripada ustaz Mahadir tentang maklumat tersebut yang melibatkan ayahnya. Selepas ustaz Sharihan memaklumkan kepada peserta seminar, ustaz Sharihan tanpa membuang masa bergegas ke tempat kejadian dengan ditemani pakcik Johari. Urusan seminar diserahkan kepada cikgu Azmi bin Bahri.
Kami meneruskan bengkel. Tidak berapa lama sekali lagi ustaz Mahadir menelefon saya bercakap dengan suara tertahan-tahan memaklumkan van yang dipandu oleh pakcik Shahidan dan bersama 8 pelajar Matri ditimpa pokok besar. Dia meminta kami supaya berdoa moga Allah menyelamatkan kerana ada empat penumpang termasuk pakcik Shahidan masih tersepit dalam van. Saya memaklumkan kepada peserta perkembangan tersebut dan kami meneruskan bengkel. Hati saya berdebar dan terasa mahu ke tempat kejadian. Ahli kumpulan bengkel kami berbincang apa tindakan kami sekarang; meneruskan bengkel atau ke tempat kemalangan? Pak Usu meminta saya mendapatkan maklumat lanjut daripada ustaz Mahadir apakah perlu kami ke sana. Ustaz Mahadir bersetuju jika kami ke sana. Pak Usu meminta mana-mana peserta lelaki boleh ke tempat kemalangan dan bawalah apa yang difikirkan boleh membantu.
Saya tanpa membuang masa terus ke kenderaan saya bersama cikgu Azmi Bahri bergegas ke tempat kejadian. Begitu juga beberapa orang yang lain dan kami sengajakan membawa kenderaan dengan meminimakan penumpang. Saya sempat singgah di rumah mengambil parang. Hujan ketika itu agak lebat. Oleh itu saya terpaksa memandu dengan lebih berhati-hati. Ketika kami menghampiri sempadan ladang tebu melalui jalan Sungai Serai kami berselisih sebuah ambulan melalui jalan bertentangan.
Dari jauh kelihatan kereta bomba, jenkaut, kenderaan dan orang ramai. Hujan masih turun agak lebat. Selepas memakirkan kereta saya terus menghampiri van yang ditimpa musibah. Saya bertemu Ustaz Shaari yang merupakan staf Matri yang pertama menerima berita kemalangan tersebut. Beliau memberitahu seorang pelajar yang agak kritikal sudah di bawa ke hospital. Yang tinggal dalam dalam pada masa itu adalah tiga jenazah iaitu pakcik Shahidan dan dua pelajar. Saya cuba menghampiri mayat-mayat tetapi tidak jadi untuk melihat mereka. Saya terus mundar mandir dicelah-celah orang ramai yang berkerumun dan berhenti berdiri di bawah sepohon pokok berhampiran pagar batu kilang gula. Hujan terus menerus turun dengan lebat. Ramai berpayung tetapi saya tidak ada payung. Seluruh pakaian dan badan saya basah kuyup. Dari situ saya memerhatikan van yang renyuk dan saya juga memerhatikan dua Jenkaut berusaha menolak batang pokok yang telah dipotong ke tepi jalan. Nampaknya tiada akar tunjang pokok itu. "Masya Allah" dalam banyak-banyak pokok, pokok itu yang dipilih untuk tumbang. Dalam banyak masa pula, tepat pada masa van itu tiba di situ dan masa itu juga pokok itu menyembah bumi. Dalam banyak-banyak kenderan yang lalu-lalang di situ tetapi van itu yang dipilih. Itulah ketentuan...
Setelah selesai batang-batang pokok itu di tolak ke tepi, polis mula menarik tali kawasan larangan polis. Dua Jenkaut ketika itu mula beredar meninggalkan tempat kemalangan. Pihak bomba mula berusaha mengeluarkan mayat-mayat tetapi agak sukar. Sekali lagi jenkaut dipanggil untuk merenggangkan "Dashboard" menyepit mayat di hadapan. Ketika itu saya fikir adalah lebih elok saya ke Hospital Tengku Fauziah, Kangar, untuk mengetahui perkembangan anak-anak Matri di sana pula.
Takziah buat keluarga pakcik Shahidan, Hazman Bakhtiar dan Ahmad Izzat. Perjalanan mereka perjalanan para mujahid. Ya Allah, tempatkanlah mereka bersama para anbiyak, shuhadak, dan solohin.
Semasa saya mula duduk dalam kumpulan bengkel saya menerima panggilan telefon daripada Ustaz Mahadir. Dia memaklumkan tidak dapat hadir seminar pada pagi itu kerana dia bersama ustaz Shaari sedang menuju ke kilang gula kerana pelajar Matri terlibat dalam kemalangan jalanraya. Katanya, seramai sembilan orang yang menaiki van yang dipandu oleh pakcik Shahidan yang terlibat dalam kemalangan tersebut. Saya pun memaklumkan kepada ustaz Sharihan supaya memaklumkan kepada peserta seminar. Ustaz Sharihan terlebih dahulu mendapatkan maklumat lanjut daripada ustaz Mahadir tentang maklumat tersebut yang melibatkan ayahnya. Selepas ustaz Sharihan memaklumkan kepada peserta seminar, ustaz Sharihan tanpa membuang masa bergegas ke tempat kejadian dengan ditemani pakcik Johari. Urusan seminar diserahkan kepada cikgu Azmi bin Bahri.
Kami meneruskan bengkel. Tidak berapa lama sekali lagi ustaz Mahadir menelefon saya bercakap dengan suara tertahan-tahan memaklumkan van yang dipandu oleh pakcik Shahidan dan bersama 8 pelajar Matri ditimpa pokok besar. Dia meminta kami supaya berdoa moga Allah menyelamatkan kerana ada empat penumpang termasuk pakcik Shahidan masih tersepit dalam van. Saya memaklumkan kepada peserta perkembangan tersebut dan kami meneruskan bengkel. Hati saya berdebar dan terasa mahu ke tempat kejadian. Ahli kumpulan bengkel kami berbincang apa tindakan kami sekarang; meneruskan bengkel atau ke tempat kemalangan? Pak Usu meminta saya mendapatkan maklumat lanjut daripada ustaz Mahadir apakah perlu kami ke sana. Ustaz Mahadir bersetuju jika kami ke sana. Pak Usu meminta mana-mana peserta lelaki boleh ke tempat kemalangan dan bawalah apa yang difikirkan boleh membantu.
Saya tanpa membuang masa terus ke kenderaan saya bersama cikgu Azmi Bahri bergegas ke tempat kejadian. Begitu juga beberapa orang yang lain dan kami sengajakan membawa kenderaan dengan meminimakan penumpang. Saya sempat singgah di rumah mengambil parang. Hujan ketika itu agak lebat. Oleh itu saya terpaksa memandu dengan lebih berhati-hati. Ketika kami menghampiri sempadan ladang tebu melalui jalan Sungai Serai kami berselisih sebuah ambulan melalui jalan bertentangan.
Dari jauh kelihatan kereta bomba, jenkaut, kenderaan dan orang ramai. Hujan masih turun agak lebat. Selepas memakirkan kereta saya terus menghampiri van yang ditimpa musibah. Saya bertemu Ustaz Shaari yang merupakan staf Matri yang pertama menerima berita kemalangan tersebut. Beliau memberitahu seorang pelajar yang agak kritikal sudah di bawa ke hospital. Yang tinggal dalam dalam pada masa itu adalah tiga jenazah iaitu pakcik Shahidan dan dua pelajar. Saya cuba menghampiri mayat-mayat tetapi tidak jadi untuk melihat mereka. Saya terus mundar mandir dicelah-celah orang ramai yang berkerumun dan berhenti berdiri di bawah sepohon pokok berhampiran pagar batu kilang gula. Hujan terus menerus turun dengan lebat. Ramai berpayung tetapi saya tidak ada payung. Seluruh pakaian dan badan saya basah kuyup. Dari situ saya memerhatikan van yang renyuk dan saya juga memerhatikan dua Jenkaut berusaha menolak batang pokok yang telah dipotong ke tepi jalan. Nampaknya tiada akar tunjang pokok itu. "Masya Allah" dalam banyak-banyak pokok, pokok itu yang dipilih untuk tumbang. Dalam banyak masa pula, tepat pada masa van itu tiba di situ dan masa itu juga pokok itu menyembah bumi. Dalam banyak-banyak kenderan yang lalu-lalang di situ tetapi van itu yang dipilih. Itulah ketentuan...
Setelah selesai batang-batang pokok itu di tolak ke tepi, polis mula menarik tali kawasan larangan polis. Dua Jenkaut ketika itu mula beredar meninggalkan tempat kemalangan. Pihak bomba mula berusaha mengeluarkan mayat-mayat tetapi agak sukar. Sekali lagi jenkaut dipanggil untuk merenggangkan "Dashboard" menyepit mayat di hadapan. Ketika itu saya fikir adalah lebih elok saya ke Hospital Tengku Fauziah, Kangar, untuk mengetahui perkembangan anak-anak Matri di sana pula.
Takziah buat keluarga pakcik Shahidan, Hazman Bakhtiar dan Ahmad Izzat. Perjalanan mereka perjalanan para mujahid. Ya Allah, tempatkanlah mereka bersama para anbiyak, shuhadak, dan solohin.
Rabu, 1 Jun 2011
USIKAN YANG BENAR
Setahun berlalu pemelajaran dan pendidikan di Perkampungan Tunjung, seterusnya Matri buat kali keduanya menawarkan pengambilan pelajarnya pada tahun 1988. Ambilan kali ini seramai 15 orang Pelajar yang kekal belajar di matri sehingga ke akhirnya iaitu:-
1. Abdul Hadi bin Abdul Hamid (Thailand).
2. Abdul Pata bin Abu Bakar (Pahang)
3. Alminnoeur bin Nordin (Perlis)
4. Hamzani bin Hassan (Kelantan)
5. Mohd. Zaki bin Mohamed (Kelantan- meninggal dunia 1993)
6. Rumizan bin Yusof (Kelantan)
7. Wan Jismaini bin (Trengganu)
8. Yahya bin Muhammad (Thailand)
9. Azizah bt. Zakaria (Trengganu)
10. Basrah bt. Ishak (Thailand)
11. Mariani bt. Ali (Thailand)
12. Naimah bt. Japeri ( Perak)
13. Solehah bt. Amir Hamzah (Thailand)
14. Suhaida bt. Mohd. Jailani (Perak)
15. Zawiyah bt. Yahya (Pahang)
Kami sebagai pelajar sulung ditugaskan menyambut dan meraikan pelajar baru tersebut dengan penuh rasa ukhuah dan mahabbah. Pelajar-pelajar putera ditempatkan di sebuah bilik di bawah bangunan surau Matri sebagai bilik penginapan. (sekarang bilik rehat guru lelaki dan bilik setiausaha peperiksaan). Pelajar-pelajar puteri pula ditempatkan di rumah-rumah keluarga angkat. Manakala pelajar puteri ambilan pertama ditempatkan di rumah Pak Syed Jaladdin. Pemelajaran masih berjalan separa formal seperti sebelum ini juga.
Puteri sulung bergambar kenangan di hadapan rumah Pak Syed Jaladdin.
Ada beberapa aktiviti yang telah dirancang oleh pihak pengurusan Matri. Antara aktivitinya adalah mewujudkan taman rekreasi mini Matri. Cikgu Yahya Ismail (almarhum) bersama kami membersihkan satu kawasan untuk dijadikan taman rekreasi (sekarang tempat letak bas Matri). Kami telah membuatkan meja dan kerusi daripada kayu-kayu lebihan bangunan surau Matri.
Di samping itu juga Matri juga telah menganjurkan satu rehlah tarbawiyah ke Langkawi. Lokasi pilihan adalah Pantai Kok. Pantai tersebut agak terpencil dan masih tiada pembangunan pada masa itu. Hanya yang ada beberapa buah chalet yang Matri sewa. Pengunjung pun amat kurang. Suasana tersebut mungkin amat sesuai untuk mewujud suasana atau disebutkan di Matri sebagai Biah Solehah. Rehlah tersebut meningkatkan lagi taaruf generasi pertama dan kedua Matri.
Bersama-sama kami juga, rehlah tersebut turut disertai oleh tenaga kerja Matri serta anak-anak didik Ustaz Dahlan. Anak-anak didik Ustaz Dahlan merupakan kalangan mereka yang mengikuti pengajian Ustaz Dahlan secara komited. Jalinan ukhuah yang amat erat antara mereka dapat saya rasai. Mereka bagaikan ada ikatan persaudaraan, malah rasanya lebih lagi. Dalam kalangan mereka juga ada beberapa keluarga turut serta dalam rehlah tarbawiyah tersebut. Kehadiran mereka ke rehlah tersebut melebarkan suasana tarbawi atau didikan Islam dan taaruf kami dengan murabbi dari kalangan tenaga kerja Matri dan juga luar matri.
Untuk sampai ke Langkawi kami semua perlulah menaiki bot atau feri. Kami ke jeti Kuala Perlis menaiki bas yang disewa oleh pihak Matri. Ada juga yang menaiki kenderaan sendiri dan memakirkan kereta mereka di Kuala Perlis. Kami bertolak sebelum zohor dan menunaikan solah zohor di Masjid Kuala Perlis.
Petang itu jeti Kuala Perlis dibanjiri pelajar-pelajar Matri dan juga rombongan. Ada yang dewasa, ada remaja dan ada juga kanak-kanak. Masing-masing dengan gelagat masing-masing. Saya seperti biasa suka bersembang dan bergurau dengan sahabat-sahabat pelajar Matri. Kadang-kadang berceloteh dengan pakcik dan makcik yang lebih berumur.
Di kala saya bercakap-cakap itu, anak salah seorang kakitangan Matri menangis. Anaknya masih bayi, baru nak belajar bercakap. Lalu saya capai bayi itu mendokongnya dan memujuknya supaya berhenti menangis. Saya katakan kepadanya: ''Jangan teriak (menangis) nanti bot tak mai''. Usik saya.
Ustaz Dahlan berada bersebelahan saya. Beliau memerhati bayi itu dengan senyuman. Beliau sambung pula apa yang saya katakan tadi tetapi saya dapat rasai ada mesejnya. Katanya: ''Ya, jangan dok teriak (menangis). bot larilah.''
Didikan yang diterima selama ini membuatkan jiwa saya tersentuh dengan kata-katanya itu. Ingatan saya terus teringat penyampaian beliau dalam Ijtimak Am tentang sirah Rasulullah bergurau dengan seorang wanita tua dengan mengatakan orang tua tidak masuk syurga. Apa yang beliau sebutkan itu tentunya lebih benar dan tepat kerana sememangnya bot tetap belayar sehinggalah waktu perjalanannya tamat. Beliau menyebutkan nanti bot tu lari (belayar), sememangnya bot akan belayar. Kalau bayi itu tak menangis pun bot itu tetap akan belayar. Beliau gunakan kata lari bersempena dengan penggunaan bahasa arab ''tajri as-safinatu' bermaksud kapal belayar. Tajri makna asal lari, namun bila digunakan untuk kapal tentunya membawa makna belayar. Saya pun tersipu-sipu turut mengulangi seperti apa yang beliau katakan.
“Ha, tok sah teriak, berhenti, berhenti! nanti bot belayaq la”.
Begitu juga dengannya turut mengulanginya beberapa kali.
Menunggu feri di jeti Kuala Perlis
Inilah bayi yang menangis tu
Tidak lama selepas itu kapal pun sampai. Bayi tadi pun tidak menangis lagi bila melihat kapal sudah tiba dan orang ramai mula mengerumuni jeti. Kami semua masuk ke dalam bot dengan penuh tertib. Selepas semua penumpang sudah mengambil tempat masing-masing, kapal yang kami naiki pun mula meluncur membelah samudra menuju ke pulau Lagenda.
kenangan di hadapan chalet Pantai Kok sebelum pulang.
1. Abdul Hadi bin Abdul Hamid (Thailand).
2. Abdul Pata bin Abu Bakar (Pahang)
3. Alminnoeur bin Nordin (Perlis)
4. Hamzani bin Hassan (Kelantan)
5. Mohd. Zaki bin Mohamed (Kelantan- meninggal dunia 1993)
6. Rumizan bin Yusof (Kelantan)
7. Wan Jismaini bin (Trengganu)
8. Yahya bin Muhammad (Thailand)
9. Azizah bt. Zakaria (Trengganu)
10. Basrah bt. Ishak (Thailand)
11. Mariani bt. Ali (Thailand)
12. Naimah bt. Japeri ( Perak)
13. Solehah bt. Amir Hamzah (Thailand)
14. Suhaida bt. Mohd. Jailani (Perak)
15. Zawiyah bt. Yahya (Pahang)
Kami sebagai pelajar sulung ditugaskan menyambut dan meraikan pelajar baru tersebut dengan penuh rasa ukhuah dan mahabbah. Pelajar-pelajar putera ditempatkan di sebuah bilik di bawah bangunan surau Matri sebagai bilik penginapan. (sekarang bilik rehat guru lelaki dan bilik setiausaha peperiksaan). Pelajar-pelajar puteri pula ditempatkan di rumah-rumah keluarga angkat. Manakala pelajar puteri ambilan pertama ditempatkan di rumah Pak Syed Jaladdin. Pemelajaran masih berjalan separa formal seperti sebelum ini juga.
Puteri sulung bergambar kenangan di hadapan rumah Pak Syed Jaladdin.
Ada beberapa aktiviti yang telah dirancang oleh pihak pengurusan Matri. Antara aktivitinya adalah mewujudkan taman rekreasi mini Matri. Cikgu Yahya Ismail (almarhum) bersama kami membersihkan satu kawasan untuk dijadikan taman rekreasi (sekarang tempat letak bas Matri). Kami telah membuatkan meja dan kerusi daripada kayu-kayu lebihan bangunan surau Matri.
Di samping itu juga Matri juga telah menganjurkan satu rehlah tarbawiyah ke Langkawi. Lokasi pilihan adalah Pantai Kok. Pantai tersebut agak terpencil dan masih tiada pembangunan pada masa itu. Hanya yang ada beberapa buah chalet yang Matri sewa. Pengunjung pun amat kurang. Suasana tersebut mungkin amat sesuai untuk mewujud suasana atau disebutkan di Matri sebagai Biah Solehah. Rehlah tersebut meningkatkan lagi taaruf generasi pertama dan kedua Matri.
Bersama-sama kami juga, rehlah tersebut turut disertai oleh tenaga kerja Matri serta anak-anak didik Ustaz Dahlan. Anak-anak didik Ustaz Dahlan merupakan kalangan mereka yang mengikuti pengajian Ustaz Dahlan secara komited. Jalinan ukhuah yang amat erat antara mereka dapat saya rasai. Mereka bagaikan ada ikatan persaudaraan, malah rasanya lebih lagi. Dalam kalangan mereka juga ada beberapa keluarga turut serta dalam rehlah tarbawiyah tersebut. Kehadiran mereka ke rehlah tersebut melebarkan suasana tarbawi atau didikan Islam dan taaruf kami dengan murabbi dari kalangan tenaga kerja Matri dan juga luar matri.
Untuk sampai ke Langkawi kami semua perlulah menaiki bot atau feri. Kami ke jeti Kuala Perlis menaiki bas yang disewa oleh pihak Matri. Ada juga yang menaiki kenderaan sendiri dan memakirkan kereta mereka di Kuala Perlis. Kami bertolak sebelum zohor dan menunaikan solah zohor di Masjid Kuala Perlis.
Petang itu jeti Kuala Perlis dibanjiri pelajar-pelajar Matri dan juga rombongan. Ada yang dewasa, ada remaja dan ada juga kanak-kanak. Masing-masing dengan gelagat masing-masing. Saya seperti biasa suka bersembang dan bergurau dengan sahabat-sahabat pelajar Matri. Kadang-kadang berceloteh dengan pakcik dan makcik yang lebih berumur.
Di kala saya bercakap-cakap itu, anak salah seorang kakitangan Matri menangis. Anaknya masih bayi, baru nak belajar bercakap. Lalu saya capai bayi itu mendokongnya dan memujuknya supaya berhenti menangis. Saya katakan kepadanya: ''Jangan teriak (menangis) nanti bot tak mai''. Usik saya.
Ustaz Dahlan berada bersebelahan saya. Beliau memerhati bayi itu dengan senyuman. Beliau sambung pula apa yang saya katakan tadi tetapi saya dapat rasai ada mesejnya. Katanya: ''Ya, jangan dok teriak (menangis). bot larilah.''
Didikan yang diterima selama ini membuatkan jiwa saya tersentuh dengan kata-katanya itu. Ingatan saya terus teringat penyampaian beliau dalam Ijtimak Am tentang sirah Rasulullah bergurau dengan seorang wanita tua dengan mengatakan orang tua tidak masuk syurga. Apa yang beliau sebutkan itu tentunya lebih benar dan tepat kerana sememangnya bot tetap belayar sehinggalah waktu perjalanannya tamat. Beliau menyebutkan nanti bot tu lari (belayar), sememangnya bot akan belayar. Kalau bayi itu tak menangis pun bot itu tetap akan belayar. Beliau gunakan kata lari bersempena dengan penggunaan bahasa arab ''tajri as-safinatu' bermaksud kapal belayar. Tajri makna asal lari, namun bila digunakan untuk kapal tentunya membawa makna belayar. Saya pun tersipu-sipu turut mengulangi seperti apa yang beliau katakan.
“Ha, tok sah teriak, berhenti, berhenti! nanti bot belayaq la”.
Begitu juga dengannya turut mengulanginya beberapa kali.
Menunggu feri di jeti Kuala Perlis
Inilah bayi yang menangis tu
Tidak lama selepas itu kapal pun sampai. Bayi tadi pun tidak menangis lagi bila melihat kapal sudah tiba dan orang ramai mula mengerumuni jeti. Kami semua masuk ke dalam bot dengan penuh tertib. Selepas semua penumpang sudah mengambil tempat masing-masing, kapal yang kami naiki pun mula meluncur membelah samudra menuju ke pulau Lagenda.
kenangan di hadapan chalet Pantai Kok sebelum pulang.
Langgan:
Catatan (Atom)