Selasa, 4 Jun 2013

Ustaz Dahlan yang kukenali

Kali pertama saya melihat wajah ustaz Dahlan semasa saya menghadiri ijtimak umum Abim Perlis di Surau Tanjung Gorah, Repoh, Perlis, sekitar tahun 1986.  Ijtimak tersebut adalah aktiviti mingguan Abim Perlis yang diadakan setiap hari jumaat sekitar jam 3 petang. Ketika itu saya masih belajar di tingkatan 5,  Maktab Mahmud, Alor Setar.

Bila sahabat saya yang hampir sebaya dengan ayah saya memberitahu Ustaz Dahlah sudah sampai, mata saya terus beralih ke arah susuk tubuh yang sedang manaiki tangga kayu lalu bersalaman dengan hadirin berhampiran muka pintu belakang sambil berjalan menuju ke hadapan surau. Dia memakai baju ala baju Raihan, berkain pelikat, berkopiah putih dan menyangkut sehelai serban nipis di atas bahunya. Dia bersalaman dengan mereka yang berada di laluannya dan yang lainnya dia mengangkat tangan dan melemparkan senyuman manis darinya. Itulah kali pertama saya melihat wajahnya.

Pada bulan Julai 1987 saya ditawarkan belajar di Mahad Attarbiyah Al-Islamiah (Matri) sebagai pelajar sulung. Di sini, selain menuntut ilmu saya juga dapat mempelajari banyak perkara khususnya melalui Ustaz Dahlan sendiri.  Beliau pernah membawa kami pelajar-pelajar Matri berkelah di kebunnya. Dia mengajar kami memasak sayur rebung, membuat sambal belacan dan sebagainya. Mungkin beliau fikir saya minat berkebun, di situ beliau mengajarkan saya cara menjaga pokok cempedak daripada dimakan ulat. Selain itu kami sama-sama membersihkan sekitar pondoknya.

Ustaz Dahlan dan juga isterinya Umi Halimaton (Umi) juga sering menjemput kami ke rumah mereka untuk menjamu selera. Biasanya kami sama-sama masak bersama Umi dan Ustaz Dahlan. Di samping itu kami menawarkan diri untuk memberikan khidmat kami seperti membersihkan sekitar rumah mereka.  Hal yang demikian membuatkan perasaan kami begitu dekat dengan mereka berdua. Kami dapat rasai layanan mereka berdua seperti juga seorang bapa dan ibu.  Sebelum Matri di buka, Ustaz Dahlan juga sering membawa pelajar-pelajarnya ke rumahnya. Demikianlah yang dimaklumkan oleh anak sulung beliau apabila saya ajukan persoalan tersebut kepadanya. Demikianlah sifat pemurah yang dimiliki oleh Ustaz Dahlan.

Saya sendiri melakukan Ustaz Dahlan dan Umi bagai ayah dan ibu saya sendiri.  Semasa saya bekerja di Gombak dan Shah Alam, setiap kali saya balik kampung di Naka, Kedah, saya pasti akan menziarahi mereka di Mata Air, Perlis. Pernah dalam perjalanan ke rumah mereka kereta yang saya pinjam daripada sahabat saya rosak lebih kurang dua atau tiga kilometer dari rumah mereka. Ada pemuda yang bermurah hati membawa saya dan keluarga ke rumah Ustaz Dahlan. Sementara menunggu kereta siap diperbaiki, kami sekeluarga terpaksa tinggal di rumah Ustaz Dahlan tiga hari dua malam. Alhamdulillah banyak juga perkara dan maklumat yang saya perolehi daripadanya.
Seorang pelajar sedang membantu Ustaz Dahlan menumbuk sambal

Sepanjang yang saya kenali Ustaz Dahlan, beliau  pandai memasak dan membuat makanan kampung. Jika saya berbicara dengannya tentang makanan kampung, beliau amat gembira menceritakan kepada saya tentang pelbagai jenis makanan kampung. Semua yang diceritakannya seakan sama dengan selera saya. Beliau pernah mengajar saya membuat sambal belacan untuk dimakan dengan buah larak (Sejenis buah hutan). Beliau pernah menceritakan masakan tapak kaki lembu yang disalai yang biasa ayahnya dan beliau sendiri masak. Beliau pernah menceritakan dan menjamu saya masakan kulit kerbau goreng yang dimasak oleh beliau.

Selain pandai memasak cara kampung, Ustaz Dahlan juga memiliki kemahiran tangan yang tinggi. Sepanjang tempoh kehidupan saya bersama beliau banyak juga yang saya pelajari daripadanya. Pernah beliau mengajar saya mengenali bahagian atas dan bahagian bawah sebatang tiang kayu yang kelihatan sama sahaja. Beliau mengajar saya cara memotong kayu dan sebagainya. Beliau juga pernah memberitahu saya bahawa dia pernah membuat songkok. Demikianlah antara kemahiran tangan yang pernah beliau ceritakan kepada saya.

Kehidupan kampung sebati dengan kehidupan beliau. Apa  kerja-kerja kampung yang beliau tidak buat? Beliau pernah menceritakan di usia remajanya beliau pernah bersawah dari membajak, menyemai,  hinggalah menuai. Anak jarinya terputus semasa menyabit pokok padi. Beliau merawat jarinya sendiri dengan  mengunakan sejenis daun yang terdapat di sawah dengan membalutkan jarinya dan mengikatnya untuk dicantumkan semula. Namun demikian, anak jarinya bercantum  tidak sama seperti yang beliau tunjukkan kepada saya disebabkan semasa dia mengikat jarinya itu tidak letakkan dengan betul. Selain itu beliau juga pernah menoreh getah dan menanam sayuran, pokok buah-buahan dan lain-lain lagi kerja kampung.

Bagi saya, Ustaz Dahlan bukan sahaja sebagai ayah tetapi jauh daripada itu beliau merupakan guru yang mursyid kepada saya. Pembawakannya yang amat sederhana memberikan aspirasi kepada saya. Rumahnya, pakaiannya, dan penampilannya amat sederhana. Beliau dapat mengauli pelbagai peringkat manusia. Beliau dapat bergaul dan berinteraksi dengan baik dengan pekerja am rendah Matri. Sering juga Ustaz Dahlan bersembang dengannya dan mengajaknya minum di warung. Sebaliknya, beliau juga boleh  bergaul dengan seorang Raja. Pernah beliau menjemput DYMM Raja Perlis ke majlis perkahwinan anaknya. Beliau juga pernah menyebutkan kepada saya mahu menjemput Raja Perlis ke Majlis sambutan 25 tahun Matri. Saya mengatakan kepada kepada beliau banyak protokol. Namun Ustaz Dahlan mengatakan itu mudah sahaja. Lagipun katanya, beliau kenal dengan Raja Perlis.

Pengurusan masa sangat penting dalam urusan hidup. Saya dapati dalam beberapa keadaan beliau amat menepati masa seperti yang ditetapkan. Pernah juga saya mengendalikan beberapa program terutamanya program yang melibatkan lepasan Matri. Setiap kali kami menjemputnya, saya dapati beliau akan tiba beberapa minit sebelum masa yang diperuntukan kepadanya. Malahan, kadang-kadang saya rasa malu pula dengannya disebabkan rakan-rakan belum memenuhi bilik sedangkan beliau sedang menunggu di luar. Namun demikian, beliau tidak pernah menyindir para hadirin tentang kelewatan mereka. Begitu juga, saya tidak pernah mendengar beliau menyindir para hadirin yang tidur semasa penyampaiannya.

Saya amat tertarik dengan gaya penyampaiannya yang saya rasakan setiap penyampaiannya berfokus kepada mentauhidkan  Allah Taala dalam setiap keadaan. Walaupun tajuk yang sama, bahan yang sama, namun, apa yang saya rasai penekanannya berbeza daripada penyampai yang lain. Wallahu Aklam, mengapa saya tidak jemu mengikuti penyampaiannya walhal kadang-kadang dua tiga kali mendengar tajuk yang sama. Setiap kali penyampaian umum yang disampaikan olehnya saya dapat kesani penyampaiannya menepati situasi dan permasalahan para hadirin setempat. Kadang-kadang ada juga hadirin yang menyatakan; Alhamdulillah selesai masalah, selepas mendengar ucapannya.

Akhirnya, saya  ingin menyatakan di sini harapan beliau terhadap para lepasan Matri. Pernah satu ketika beliau menyatakan dia berharap Persatuan Lepasan Matri (PLM) dapat mengadakan muktamarnya di dewan hotel dan menjemput beberapa individu yang ternama dari luar negara untuk mengisi slot dalam muktamar. Dalam tahun 2009 pernah juga beliau meluah kepada saya bahawa bilangan lepasan Matri ketika itu sekitar dua ribu orang mengikut perkiraannya. Mengikut congakkannya sekiranya setiap lepasan Matri dapat menyumbang RM 10.00 sebulan sudah cukup membantu pengurusan Matri. Itu jika RM10, tapi ada yang lebih mampu daripada itu katanya. Luahannya itu turut dilontarkan dalam ucapannya di Wacana PLM, 2009, di Putra Palace, Kangar.

 Pemergian Ustaz Dahlan satu kehilangan besar dalam hidup saya. Selepas saya tamat belajar di Matri saya lebih banyak menabur khidmat bakti di luar Perlis. Walaupun hati kecil saya berharap saya dapat berkhidmat di Matri selepas tamat belajar kerana masih banyak lagi yang saya perlu timba di Matri khususnya daripada Ustaz Dahlan sendiri. Namun apakan daya saya diminta berkhidmat di Gombak, seterusnya di Alor Setar dan Shah Alam.  Akhirnya saya dapat kembali berkhidmat  di Matri atas usaha Umi dan persetujuan Ustaz Dahlan juga. Namun, tidak sampai setahun saya kembali ke Matri, Umi telah kembali ke Rahmatullah dan setahun berikutnya Ustaz Dahlan pula. Oleh itu, tidak banyak tahun  yang  saya dapat bekesempatan dengan mereka berdua. Namun dengan rahmat Allah Taala, mereka kembali ketika saya berkhidmat bersama-sama mereka. Khidmat bakti mereka sampai ke hujung hayat. Moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka dan menempatkan mereka bersama-sama para anbiya, syuhadak dan solihin. 

Tiada ulasan: