Rabu, 25 Januari 2012

NOSTALGIA MENJALIN UKHUAH


Assalamualaikum warahmatulah,


بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، نحمده ونستعينه ونسترشده ونتوب اليه. والصلاة والسلام على نبيينا محمدصلى الله عليه والسلام وعلى آله واصحابه اجمعين.
.

1. PENDAHULUAN

Alhamdulillah setinggi syukur kehadrat Allah, Atas anugerahNya; anugerah iman dan anugerah Islam, anugerah ukhuah dan anugerah mahabbah, kepada para lepasan Matri dari pelbagai peringkat dan pangkat. Syukur kita kepada Allah di atas ni’matNya dan rahmatNya yang melimpah ruah. Dengan rahmatNya hari ini dapatlah kita bertemu dan beramah, bertaaruf dan mengembalikan nostalgia kita di bumi yang pernah kita diami dan pernah kita serahkan diri kita untuk disiram dengan Tarbiah Islamiah. Dengan siraman tersebut, Insya Allah hari ini hati-hati kita tergerak untuk bersama dalam wacana PLM 2012.

Terima kasih kepada semua yang hadir, sama ada yang jauh atau dekat, sama ada dalam negara mahu pun luar negara. Semoga kehadiran tuan-tuan dan puan-puan menyemarakkan lagi rasa tanggungjawab kita terhadap Allah dan dengan Deen Allah. Walaupun sesetengahnya memandang sinis dengan bilangan yang hadir ke wacana pada setiap kali kita adakan. Yalah kalau dikira bilangan lepasan Matri yang sudah mencecah 2 ribu orang kalau datang 200 baru kira 10 peratus memanglah kecil, namun saya ingin tegaskan di sini bukan suatu kerja mudah untuk menghimpun para lepasan bagi sesebuah institusi pendidikan. Lebih-lebih lagi Para lepasan pula sudah masuk 25 tahun, Ya bagai anak dan bapa dan sememangnya pun ada anak dan bapanya sudah jadi lepasan Matri. Sebab itu kita memandang tinggi kepada setiap yang hadir dan kita amat menghargai kepada semua yang hadir. Kita juga merasakan ramai dalam kalangan yang tidak hadir teringin sangat nak hadir. Namun atas kekangan yang ada maka hasrat dan cita-cita terpaksa ditangguhkan ke masa akan datang. Mereka ini juga amat kita hargai dan kita sama-sama doakan semoga Allah permudahkan mereka untuk masa-masa akan datang. Kita juga merasakan ada yang nak datang namun pelbagai igauan dan andaian bermain dalam minda; aku ni layakkah?, malulah, nanti ustaz-ustaz kat Matri tu kata apa pulak kat aku. Kita nak beritahu kepada mereka ini hapuskan igauan itu. Padamkan andaian itu. Ambil kunci kereta atau motosikal start dan datanglah. Kalau tak ada kereta atau motosikal datang dengan apa yang boleh.


Hadirin hadirat dirahmati Allah


2. MAKLUMAT / DATA LEPASAN

Alhamdulillah pada tahun 2011 kita telah mengaktifkan gerak kerja menjejaki data para lepasan Matri melalui wakil-wakil lepasan. Insya Allah menampakkan hasil. Syabas dan terima kasih kepada Setiausaha Agung dan para wakil lepasan yang mengumpulkan maklumat dan data. Usaha-usaha menjejaki para lepasan Matri akan diteruskan sehingga data-data para lepasan Matri yang lengkap dan terkini dapat kita kumpulkan.

Kita juga mengajak seluruh Lepasan Matri agar menjadi ahli Persatuan Lepasan Matri. Isi borang dan bayar RM5.00 untuk pendaftaran. Selepas bayar setiap tahun sumbang RM 10 sebagai yuran tahunan. Insya Allah wang sumbangan yuran tahunan tuan/puan akan dimanfaat di jalan Allah. Sampaikan, maklumkan dan peringatkan kepada rakan-rakan kita bekas pelajar-pelajar Matri melalui pelbagai media yang ada termasuk media canggih dan terkini yang sedia ada.

Insya Allah melalui keahlian PLM kita akan dapat berkomunikasi dengan lebih berkesan. Di samping itu, apabila keahlian semakin ramai maka banyak kerja dan usaha kita menjadi lebih mudah. Malahan kesatuan kita juga menjadi semakin kuat. Mudah-mudahan dengan itu melalui PLM kita dapat tolong menolong dan bantu membantu antara satu sama lain dalam kalangan ahli PLM. Yang berat sama dipikul yang ringan sama dijinjing.

"dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. dan bertaqwalah kepada Allah, kerana Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya (bagi sesiapa Yang melanggar perintahNya)".
(Al Maidah : 2)


3. KESATUAN ANGGOTA

Hadirin hadirat yang dirahmati Allah

Untuk membangunkan sebuah bangunan yang tersergam kukuh memerlukan bata-bata yang baik yang tersusun rapi. Bangunan tersebut pula perlu dibina diatas asas yang kukuh. Perlukan cerucuk, konkrit dan sebagainya. Untuk kita membangunkan Islam kita memerlukan bata-bata ukhuah yang utuh. Ukhuah yang dibina pula tentunya atas dasar keimanan kepada Allah Taala. Justeru hapuskan anasir-anasir yang melemahkan keimanan kita. Elakkan perkara-perkara yang melunturkan ukhuah kita. Sama-sama kita memberikan sokongan kepada unsur-unsur yang dapat meningkatkan taaruf kita. Sama-sama kita sertai program yang dapat meningkatkan tafahum kita. Mudah-mudahan melalui taaruf dan tafahum itu dapatlah kita tingkatkan kepada takaful. Insya Allah kita dapat merealisasikannya melalui wadah PLM.


4. TENAGA/ KEKUATAN LEPASAN

Kita sebenarnya tidak miskin tenaga profesional. Usaha-usaha mengumpul maklumat tenaga-tenaga profesional PLM juga sedang diusahakan. Bagi melaksanakan tugas tersebut kita telah wujudkan biro profesional.
4.1. PLM kini sudah memiliki tenaga doktor perubatan. Saya mendapat maklumat lebih 80 orang lepasan Matri yang berada dalam bidang ini.
4.2. Di samping itu juga tidak kurang juga bidang guaman.
4.3. Selain itu juga terdapat dalam kalangan Lepasan Matri yang sedang dan telah memperolehi Phd.
4.4. Bahkan juga terdapat usahawan muda Muslim yang cukup berjaya dalam kalangan Lepasan Matri.
4.5. Di samping itu juga ada dalam kalangan lepasan Matri sudah dikenali dalam masyarakat; selibriti.

Inilah kekuatan yang ada dalam kalangan lepasan Matri yang dapat dimanfaati oleh Matri khasnya dan Islam amnya. Cuma kita perlukan tenaga yang membantu dan menyokong usaha tersebut. Sokongan yang diberikan bukan sekadar sebagai penyokong bola sepak namun kita harapkan lebih dari itu. Buat masa ini kita harapkan dalam kalangan bidang masing-masing ada yang proaktif berusaha mendapatkan maklumat seperti nama, alamat, tempat belajar/ kerja, no hp, email, dan sebagainya. Serahkan maklumat tersebut kepada setiausaha Agung atau kepada saya sendiri.


5. SUMBANGAN UNTUK MATRI

Keutuhan tali ukhuah bukan hanya dimanfaati oleh sesama ahli malahan juga dapat dimanfati oleh institusi yang pernah kita diami, yang pernah mendidik kita, yang pernah memberikan kita peluang merakamkan nostalgia pahit manis. Rasanya apa yang pernah kita perolehi di Matri tidak mampu kita balas. Bahkan begitulah juga yang dirasakan oleh mereka yang diberikan peluang oleh Matri untuk melaksanakan ibadah di Mehrab Matri. Sebab itu kita dapati beberapa orang murabbi kita yang telah pergi walaupun uzur namun menggagahi juga melaksanakan tugas mereka seakan-akan mahukan nafas terakhir mereka dalam khidmat di Matri. Oleh itu melalui wadah PLM ini kita sama-sama berganding bahu melakukan sesuatu untuk menyumbang kepada Matri. Hasrat ini pernah disuarakan oleh al Marhum Ustaz Dahlan sendiri dalam Wacana Pertama PLM pertama di Putra Palace. Hasrat tersebut dibangkitkan semula oleh ahli PLM di Putrajaya. Ekoran daripada itu satu akaun khas sumbangan ahli-ahli PLM kepada Matri telah dibuka. Kita masih menanti sumbangan-sumbangan tersebut untuk kita hulurkan kepada Matri. Kita tahu ada dalam kalangan lepasan Matri yang salurkan terus kepada Matri. Walaubagaimanapun sebagai organisasi yang diiktiraf oleh Matri maka saya harapkan sumbangan daripada para lepasan Matri kepada Matri sebaiknya melalui Persatuan Lepasan Matri. Ini disebabkan sumbangan yang diterima oleh Matri daripada pelbagai pihak. Sekurang-kurang kita dan Matri dapat melihat sejauh mana sumbangan yang dihulurkan oleh para Lepasan Matri kepada Matri.


6. MATRI MEMERLUKAN

Matri memang memerlukan bantuan daripada kita khususnya. Dalam waqi’ yang tidak banyak membantu, Matri merangkak dengan sisa upaya yang ada utuk terus maju ke hadapan. Matri telah melaksananakan pelbagai usaha seperti AJRUN (Amal Jariah Untuk Umum), Infak Ramadhan dan pelbagai lagi. Matri telah lama dihimpit pelbagai masalah dan kekangan untuk bergerak;
1. Wang bantuan daripada kerajaan yang terbatas. –perkapita dan baitulmal. Banyak bergantung kepada yuran. Yuran pula agak rendah sedangkan kos hidup semakin meningkat.
2. Kekurangan tempat dan bilik. Ada hamba Allah sumbang sebuah bangunan.
3. Sekolah Rendah juga didaftar di bawah Matri sengan nama SRA Matri.

Namun Matri berusaha sendiri untuk terus menyediakan kepada masyarakat mehrab yang untuk semua lapisan masyrakat berpeluang melaksanakan ibadah mereka di sini. Kita tidak seharusnya membiarkan Matri sendiri-sendiri. Semua ini memerlukan tenaga bantuan dan sokongan daripada kalangan lepasan Matri khususnya.
1. Kewangan
2. Kepakaran
3. Idea
4. Dan lain-lain bantuan yang dapat kita hulurkan untuk mengekalkan hadaf Matri.


7. LEPASAN LUAR NEGARA

Kita juga tidak lupa para Lepasan Matri daripada Luar Negara. Alhamdulillah hari ini ada bersama kita para Lepasan Matri daripada Indonesia, Thailand dan Kemboja. Kita mengharapkan ada dalam kalangan kita mengusahakan sesuatu untuk mengumpulkan para Lepasan Matri di sana. Menautkan kembali tali ukhuah sesama lepasan Matri. Mudah-mudahan gabungan atas dasar ukhuah fillah tersebut akan dapat dimanfaatkan oleh Deen Islam amnya dan Matri khusunya.

Pada tahun yang yang lalu ada lebih kurang enam keluarga Lepasan Matri daripada Perlis yang mengadakan program ziarah Lepasan Matri di Thailand. Turut serta dalam rombongan tersebut Tuan Guru yang kita kasihi Ustaz Abdul Hadi dan Cikgu Mohd Abdoh. Alhamdulillah kita dapat adakan pertemuan dengan beberapa orang Lepasan di sana serta mendengar nasihat daripada dua orang tokoh Matri.

8. MATLAMAT PENUBUHAN MATRI

Hadirin yang dirahmati Allah Taala.

Kesempatan ini ingin saya mengungkapkan kembali matlamat penubuhan Matri sepertimana yang diselalu disebut-sebutkan oleh almarhum Dato Ustaz Dahlan sebelum penubuhan dan di awal pasca penubuhan Matri.
1. Memberi pelajaran/ pengetahuan Islam secara meluas dan teratur kepada pelajar-pelajarnya.
2. Memberi pelajaran/ pengetahuan bahasa Arab hingga ke peringkat membolehkan pelajar-pelajarnya memahami kandungan Al-Quran Al-Karim, Sunnah Nabawiyah dan kitab-kitab ilmu yang berbahasa Arab.
3. Mendidik pelajar-pelajar Ma’had ini dengan didikan Islam (Tarbiyah Islamiyah) yang sempurna melalui berbagai-bagai proses yang disediakan.
4. Melahirkan muslim-muslimah yang multazim dengan ajaran dan akhlak Islam dalam kehidupan mereka.

Semoga kita sama-sama dapat halusi dan teliti matlamat ini dan kita cuba memahaminya dengan penuh keikhlasan kepada Allah. Apa yang diharapkan melalui gabungan para Lepasan Matri atas wadah PLM dapat meletakkan lepasan matri senantiasa di atas landasan yang diredhai Allah Taala.


9. AJK PLM

Sebelum saya mengundur diri sebagai makluman kepada anggota PLM bahawa pada tahun ini tidak ada pemilihan AJK PLM berdasarkan perlembagaan Matri Fasal 8 (3c) dan Fasal 9(2). Pemilihan AJK akan diadakan setiap 2 tahun sekali. Insya Allah pemilihan AJK baru akan diadakan pada tahun 2013.

10. WACANA PLM 2013

Ingin saya maklumkan juga di sini dalam mesyuarat AJK PLM kelmarin (22 Januari 2012), kita telah memutuskan Wacana PLM 2013 akan diadakan di Wilayah Tengah (Selangor atau KL). Semoga kita dapat berwacana lagi pada tahun hadapan.

11. PENUTUP

Akir sekali sebelum saya mengundur diri, saya bagi pihak Persatuan Lepasan Matri, kepada tuan rumah, Negeri Perlis Darussunnah, kami tahu nak anjur wacana bukan mudah, hanya Jazakumullah kharal jazak yang dapat kami hadiah, semoga diganjarkan pada sisi Allah. Buat jawatankuasa syabas dan tahniah, Melaksanakan tugas penuh tabah, tanpa mengira letih dan lelah, sampai demam macam tak mau kebah.

Buat penyumbang yang bermurah, hulur sumbangan sebagai jariah, Syukran jazilan, wa barakallah. Ya Allah, berkatilah antum punya tijarah.

Juga tidak dilupakan buat semua hadirin yang dirahmati Allah, dan yang terlibat dalam apa jua wadah, bagi menjayakan wacana yang diberkati Allah, sekalung penghargaan dan syukran jazilan. Tanpa antum tentunya program ini juga ada masalah.

Sebelum ana buka langkah, Ana mengajak diri ana yang banyak lemah dan juga kalian yang ana kasihi jadikan PLM wadah ibadah. Bukankah kita terima melalui tarbiah, Manusia diciptakan untuk berubudiyah? Nah, sahutlah seruan ke jalan Allah! Islam agama pada sisi Allah, mari kembali kepada fitrah. Pastikan diri ada arah, Pastikan diri sentiasa di atas jalan Allah, sepanjang masa selari dengan kehendak Allah. Dalam ad-Dzariat:56 sudah terserlah, seluruh hidup hanya berubudiyah. Platfom PLM kita jadikan wasilah, nostalgia silam menjalin ukhuah. Semoga tertaut bunga mahabbah. Pastikan diri sentiasa di atas jalan Allah, setiap masa setiap saah.

Sekian dahulu bicara ana yang serba lemah. Maaf kalau bicara ini ada yang salah; Salah tutur ataupun salah istilah, Salah adab atau tersalah madah. Memang Adat manusia begitulah, tak dapat lari dari silap dan salah. Terima kasih, semoga berfaedah.

Aqulu qauli hadza wa astaghfirullah,
Wabillah taufiq wal Hidayah,
Wassalamualaikum warahmatullah.

1 ulasan:

IBU PUSPITA berkata...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI